Ålesund stenges 22. august. Da er det lommeboka til innbyggerne som avgjør om man får lov til å reise inn og ut av Ålesund de neste 13–15 åra. Fremskrittspartiet har gang på gang advart mot konsekvensene av bypakken, og stemt mot bompenger.

Nå kommer det fram at mange av tiltakene kan bli tatt ut av bypakken, uten at bompengekostnaden reduseres. Det som da kan skje er at det blir brukt bøttevis med bompenger på tiltak som blir halvferdige, eller utsettes til politikernes neste storprosjekt: Bypakke 2.

Prisene på stål, betong og alt annet skyter i været, og til nå har ingen snakket om tiltakene i bypakken som det ikke blir noe av. Mange av prosjektene som er planlagt i 2024–2026 vil bli tatt ut av bypakken fordi det blir for dyrt. Dette betyr at innbyggerne må betale like mye, men ikke få det de ble lovet. Det er på tide at de som har stemt for bypakken er ærlige på hvilke tiltak som skal kuttes.

Hvis ikke vi får et politisk flertall i 2023 som sier nei til bompenger, risikerer vi å ha bompenger til evig tid i Ålesund. Det henger ikke på greip at hver gang vi spør om penger til vei på Sunnmøre, skal politikerne foreslå bompenger. Det er fult mulig å bygge vei uten bompenger, det handler bare om å bruke pengene nøkternt og riktig.

Fremskrittspartiet er tydelige på at skatte og avgiftstrykket, samt de økte prisene på varer og tjenester er altfor stort. Da kan ikke politikerne fortsette å lempe over nye utgifter på innbyggerne våre. Derfor kommer Fremskrittspartiet til å aldri gi opp kampen for et bomfritt fylke og at samferdselskronene blir brukt fornuftig på tiltak som gir nytte for folk og næringsliv. Spesielt på Sunnmøre.