Nasjonal transportplan (NTP) var tema for folkemøtet på Parken kulturhus forleden.

Av de fem innleggene i første del av møtet, fanget Kristin Sørheim og Hans-Peter Kaaresen oppmerksomheten. Sørheim (SP) var også aktiv i den påfølgende debatten. Med enkle ord og noen A4 ark i hånden pekte hun på den aller minste søylen, og sa at dette er Møre og Romsdal sin søyle- den var veldig liten!

I møtet om NTP fikk et prosjekt som ikke knyttes direkte til Nasjonal transportplan størst oppmerksomhet - for «alle» ville snakke om Borgundfjordtunnelen!

De to største trafikale flaskehalsene i fylket - og trolig også mellom Bergen og Trondheim er Blindheimstunnelen og Vegsundbrua. Tunnelen har størst trafikk, men brua er den eneste faste forbindelsen mellom Ålesund og Sula. Det skaper stor sårbarhet, og fokus rettes derfor mot Borgundfjordtunnelen og den tilhørende Veddetunnelen mellom Eikrem og Vedde.

Miljøpartiene er skeptiske til Borgundfjordtunnelen, for byggeperioden og drifting av en undersjøisk tunnel er utfordrende. At tunnelen skaper mer trafikk er imidlertid feil, ettersom reisene blir kraftig redusert i antall kjørte km. Tunnelen gir muligheter for effektiv kollektiv transport - som et kvarter fra Langevåg til bysentrum og en halvtime til flyplassen på Vigra.

Økonomisk sett er bompenger og bilkostnader avgjørende. Reiser fra Langevåg, Fiskerstrand, Mauseidvåg og Eikrem til f.eks. sykehuset - samt videre vestover til sentrum og Giske kommune er da aktuelle. Kortere reiser gir lavere bilkostnader, som kompenserer for litt høyere bompengesatser.

Tidsbruk: En tenkt reise mellom ytre del av Sula til NTNU vil redusere reisetiden vesentlig, og spesielt i rushtiden. Dagens reisetid kan variere fra en knapp halvtime til en times tid avhengig av trafikk. Med Borgundfjordtunnelen vil reisetiden bli ca. 10 minutter.

Sårbarhet er imidlertid viktigste stikkord når den 50 år gamle Vegsundbrua er eneste faste forbindelse. Om en trafikkulykke eller en annen hendelse blokkerer brua, så er man sjakk matt. Konsekvenser for innbyggere og næringsliv knyttet til brann, helse og annet er åpenbare.

Tunnelene vil avlaste Vegsundbrua og den sterkt trafikkerte Blindheimstunnelen Ingen vet sikkert i hvilken grad - men for storparten av innbyggerne på Sula og trafikken fra søre Sunnmøre er løsningen svært aktuell som en veg nr. 2 mellom Ålesund og Sula.

Tunnelene er ikke problemfrie, men for sårbarheten, tidsbruken, og kollektiv trafikk er de geniale!