Det foreslås å tillate adgang for skip med LNG-drift dersom det også bunkres en viss mengde biogass. Dette er en oppmykning i forhold til nullutslipp, men ettersom antallet cruiseskip som kan seile med LNG-drift fortsatt er lavt, så vil forslaget likevel ikke ivareta næringslivets behov i verdensarvfjordene. Sjøfartsdirektoratets forslag ivaretar klima- og miljøhensyn, men økonomiske og sosiale hensyn ivaretas i for liten grad.

Cruisenæringen er viktig fordi den gir betydelige inntekter til de kommunale havnevirksomhetene i Norge. Hittil i 2023 så er 52 prosent av Ålesund havns samlede inntekter fakturert til cruiserederiene. Disse inntektene er helt avgjørende for den kommunale havnens muligheter til å investere i kaier og havnearealer i Ålesundregionen.

Lokalt næringsliv i Ålesund har i tillegg en samlet omsetning i 2023 på mellom 500 og 1000 millioner kroner, som er direkte relatert til cruisenæringen. Flere hundre arbeidsplasser i Ålesund er helt eller delvis avhengige av cruisenæringen. Dette er blitt mer synlig i år, gjennom flere medieoppslag.

Sammenlignbare effekter gjelder også for andre cruisedestinasjoner i Møre og Romsdal. Cruisenæringen er derved en betydelig distriktsnæring.

Selv med den foreslåtte oppmykningen, så innebærer høringsdokumentet en anbefaling fra Sjøfartsdirektoratet om at samfunnene i Geiranger og Flåm skal bære en stor byrde for å fremtvinge utvikling som resten av verden skal få nytten av. Redusert bosetting og bolyst, redusert verdiskapning med færre arbeidsplasser og reduserte investeringer er alle forventede bivirkninger som nevnes i dokumentet.

Krav om reduserte utslipp av klimagasser (karbondioksid, metan og lystgass) i verdensarvfjordene isolert er ikke logisk begrunnet, ettersom Geiranger og Flåm ikke har større klimagasskonsentrasjoner enn andre steder på jorden. Problemet med luftforurensning i verdensarvfjordene (svoveloksider, nitrogenoksider og partikler) kan løses ved regulering uten at arbeidsplassene forsvinner.

Ålesundregionens Havnevesen (ÅRH) støtter ellers forslaget til Aurland kommune om en overgangsordning ved bruk av landstrøm, samt krav til maskineri og drivstoff.