En undersøkelse gjennomført av Sentio på vegne av Actis i 2023, viser at tre av fire vestlendinger ønsker at flere kultur- og idrettsarrangementer bør være alkoholfrie. Det er vanskelig å tro at befolkningen i Ålesund skulle være særlig annerledes.

Dette til tross for at publikumsundersøkelsen til arrangementssjef i AaFK, Sven Giske, sier at «veldig mange er positive til at vi får til noe sånt» (altså ølsalg i forbindelse med hjemmekampene). Problemet er at det blant de 8000 som i skrivende stund har kjøpt billett til Moldekampen, også vil befinne seg mange barn og unge. En god del av dem vil få en dårlig følelse når de passerer ølteltet og skummende halvlitere på vei inn til stadion.

Barn plukker opp endring i oppførsel hos oss voksne raskt og kan oppleve dette skremmende og utrygt. Det gjelder også på et fotballstadion. Norges Fotballforbund (NFF) har opphevet forbudet mot å selge alkohol til vanlige supportere på kamper, men det er opp til kommunen å gi skjenkebevillinger. Historien viser at disse sitter stadig løsere.

Antallet skjenkebevillinger er mer enn tredoblet de siste 30 årene. Mange av dem er tildelt steder hvor vi ikke tidligere ble tilbudt alkohol. Plutselig har det blitt vanlig å bli tilbudt et glass vin hos frisøren. Hos enkelte klesbutikker får du et glass champagne i hånda på vei inn. Sånn bør det ikke være på fotballkamper, særlig ikke når vi vet at rundt 90.000 barn vokser opp i hjem der en eller begge foreldrene drikker for mye. For disse er det ekstra viktig at offentlige arenaer er alkoholfrie.

Lykke til i oppgjøret mot Molde.