Leserinnlegg om Bypakken:

«Vil du betale en månedslønn i året i bompenger?»

Stoppet: Fremskrittspartiet foreslo i 2014 å stoppe bypakken og heller bygge ut Lerstadvegen isolert. Hadde det blitt gjort, ville den trolig vært nærmest ferdig i dag, mener Geir A. Stenseth.  Foto: Staale Watt¿

Ytring

Nå har Vegvesenet sluppet katta ut av sekken. Bypakken som bystyret får til behandling 6. juni er kommet opp i 6,9 milliarder kroner. 6.900.000.000, hvorav 5.000.000.000 som skal betales i bompenger i løpet av 15 år. I tillegg går det med en milliard til innkreving og renter, som i sin helhet skal betales med bompenger. Det blir 400 millioner kroner per år. Det er borti staur og vegger!

13 bomstasjoner skal kreve inn mellom 30 og 40 kroner per passering. Det blir rushtidsavgift morgen og kveld. Det bes om en blankofullmakt til å opprette flere bomstasjoner om en ser at trafikkmønsteret endrer seg. Det betyr bom for Ellingsøya og Giske. Det skal innføres parkeringsrestriksjoner og målet er nullvekst i trafikk.

Bypakken:

Formannskapet sier ja til bypakken

Et splitta formannskap diskuterte lenge og med til tider harde ordelag, før politikerne stemte for og imot bypakken, slik den nå foreligger i det faglige grunnlaget.


Ny toløps tunnel med fire kjørebaner. To skal reserveres kollektivtrafikk. Hvem skal benytte seg av kollektivtransporten mellom Moa og Lerstad? Kollektivtrasé der det ikke bor et menneske! En kan spørre seg hva en skal med flere kjørebaner til sentrum når det skal bli vanskeligere å parkere. Bompenger er usosialt, de som har god råd bryr seg ikke. Barnefamilier i etableringsfasen får svi. Når innbyggernes bevegelsesfrihet blir avgiftsbelagt, er samfunnet på ville veier.

Det første vedtaket om bompenger i Ålesund ble tatt 14. februar 2008. Da gikk bystyret – mot Frps stemmer inn for bompenger for å finansiere utbygging av E136 Ålesund–Oppland grense. Prinsippvedtak om bypakke ble gjort i 2011. Siden har bompengeforkjemperne rotet det til gang på gang. Da den første bypakken ble vedtatt i 2014, foreslo Frp å droppe hele pakken, og heller sette i gang med å bygge Lerstadvegen som eget prosjekt. Hadde det blitt vedtatt så hadde Lerstadvegen vært nærmest ferdig i dag.

Må kutte bypakken med tre-fire milliarder

Dale sier nei til gigant-bypakke

Samferdselsminister Jon Georg Dale vil ikke akseptere en bypakke i Ålesund som er større enn den som kommunen fikk godkjent i 2016. Det betyr at pakken trolig må kuttes med tre-fire milliarder kroner.



Ålesund Høgre inviterer posisjonen til breitt bypakkeforlik

Vil ta ut Vegsund–Breivika for å få ned kostnadane

– Det er ei skjebnetid for Ålesund, seier ordførarkandidat Dag Olav Tennfjord. Han og resten av Høgre inviterer posisjonspartia til eit breitt forlik om bypakken.


Men nei, arrogante politikere med null forståelse for folks hverdag, har prediket bompenger, bompenger! Likevel har innbyggerne stemt på disse. Uforståelig.

Bypakken på kr 4,2 milliard som ble vedtatt i 2014, ble returnert av samferdselsdepartementet med beskjed om at den måtte reduseres, og bli mer rettferdig. Svaret fra Vegvesenet er en ny bypakke på 6,9 milliarder kroner + renter! Det er helt uforståelig. Det kan virke som Vegvesenet med tilhold på Molde ønsker å sabotere all vegbygging i Ålesund.

Det blåser en proteststorm over landet. Folk er lei bompengeprosjekter uten magemål. Flere regioner sier nå nei til bompenger og bypakker.

Regjeringen skal ha krisemøte. Samferdselsministeren sier at bompengeandelen må reduseres. Inntektssvikt pga. rushtidsavgifter og el-biler skal ikke finansieres med økte bompenger. Det blir forbudt å øke takstene. Det er med dette bakteppet bypakken til 8 milliarder presenteres. En sum som like gjerne kan bli 10 – 12 milliarder.

«Åpent brev til samferdselsminister Jon Georg Dale»

Det har ikkje vore lett å få deg i tale!



Når vil ministeren utbetre E39 Vegsund – Breivika?

– Kom igjen, Dale

Etter fleire månader med forgjeves forsøk på å få møte Dale, tar Ålesund-ordføraren bladet frå munnen.


Flertallspartiene i Ålesund får bare fortsette å rote det til, for en ting er ganske sikker på, og det er at Monster-bypakken kommer i retur fra samferdselsdepartementet, med beskjed om at den må krympes, og ørkenvandringen fortsetter. Det er kun Fremskrittspartiet som har stått steilt imot en tyning av innbyggerne.

Fremskrittspartiet er garantisten for at den usosiale og urettferdige bypakken blir begravd en gang for alle! Bompengevalget er 9. september.

Geir A. Stenseth
Fremskrittspartiet, Ålesund

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!