Leserinnlegg:

«Viking Sky - helt på grensen til katastrofe»

Cruiseskipet Viking Sky var svært nær å grunnstøte. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix  Foto: Ekornesvåg, Svein Ove

Ytring

Lørdag 4. mai hadde jeg et innlegg i denne avisa. Det var som et svar på et innlegg fra politiet 4. april. Overskriften på det innlegget var: Politiet har ingen mistenkte etter «Viking Sky»-hendelsen.

Politiet har ingen mistenkte etter Viking Sky-hendelsen

Politiet har ingen mistenkte etter hendelsen med cruiseskipet Viking Sky. Skipet kastet loss fra kaia i Kristiansund ved 15-tiden med kurs mot København.


Etter mange år som sjømann, de siste 5 - 6 år som maskinsjef og etter ingeniørstudie over 35 år i Det Norske Veritas hvor jeg kontrollerte instrumentering på både nybygg og seilende skip, mente jeg det ikke var vanskelig å finne årsaken til det som kunne bli en virkelig stor skipskatastrofe. Jeg synes det tar lang tid å finne fram til årsaken. Etter min mening skulle fire fagfolk kunne bekrefte årsaken etter fire dager.

Jeg mente det var i stuking/stamping at smøreoljetrykket forsvant. Det mener jeg fortsatt. Jeg har lært å kjenne at det var fire motorer som hver dro en generator. Fundament for motor og generator var smøreoljetanken. Tanken var ikke høy da det ville gi en dårlig konstruksjon, den var heller ikke brei. Men tanken var lang for å få tilstrekkelig plass til nødvendig mengde med olje. Jeg går ut fra at motor, generator og smøreoljetank var sammenbygd som en unit. I mitt innlegg i mai skreiv jeg derfor at det var ved stamping at smøreoljen rant bort fra sugerøret. At det var årsaken mener jeg fortsatt.


Seks cruiseskip fikk motorstopp eller drev langs norskekysten

Viking Sky er det sjette passasjerskipet som er kommet i drift langs norskekysten i løpet av det siste året.


Noen har sendt meg e-post som beskriver mulige årsaker til motorstopp. En fra Institutt for marin teknikk ved NTNU mener det er luft i kjølevannssystemet grunnet igjengrodd luftesystem som kan være årsaken. Nei, det er det ikke. Da skulle en først få alarm for høy kjølevannstemperatur og mulighet til å skifte kjølevannsinntak.

Her er flermotors anlegg så en høy temperatur kan få føre til auto stopp. Ellers vil høy temperatur gi alarm med anmodning om manuell stopp. En mener at dårlig vær har gjort at oppsamlet skitt i brennstofftankene har ført til tette brennstoffilter. Nei, ikke på en to år gammel båt.

Rapport: Viking Sky var ett-to minutter unna katastrofe

Cruiseskipet Viking Sky var bare trolig bare ett eller to minutter unna å gå på grunn på Hustadvika i Møre og Romsdal, ifølge en foreløpig rapport.



TV 2: Advokatfirma varsler massesøksmål på 90 millioner etter Viking Sky-hendelsen

Et amerikansk advokatfirma krever 90 millioner kroner erstatning for alle skader som ble påført under Viking Sky-hendelsen i mars.


Tredje teori er svikt i det elektriske anlegget grunnet kortslutning. Nei, det fører ikke til at motorene stopper. Det er også nevnt feilproduksjon / feilkonstruksjon. Ekspertene mener det er lite sannsynlig at maskineriet er feilkonstruert. Det har de litt rett i. Jeg mener at unitene er feilkonstruert for å bli plassert på skip.

Men jeg venter spent på hva som blir konklusjonen. Etter nesten et halvt år med gransking er det vel fakta som kommer fram. Det vil gi ro for mange som har sitt virke på havet da høststormene nå er i anmarsj.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!