Høsten 2020 kom fagfornyelsen med nye læreplaner i alle fag på VG1. Det er et tydelig skifte i hva som vektlegges, og lærere og elever må tenke nytt. Ut med måling av kunnskap, inn med dybdelæring og utforskertrang. Vi tok det som en selvfølge at nye læreplaner skulle følges av nye læremidler, men der tok vi feil. Ingen ekstramidler fra sentralt hold, kun til digitale ressurser. Fylkeskommunene, som driver VGS, har gått sammen om å lage digitale ressurser som skal være gratis for alle: NDLA.

Ikke godt nok

NDLA er ikke godt nok, og vil aldri bli løsningen for god læring i skolen. NDLA fungerer for mange som et supplement. I alle fag bruker vi digitale ressurser, men skolehverdagen kan ikke bli 100% digital. Lesbarhet på digital tekst er beviselig dårligere og navigering på NDLA er krevende. Det faglige innholdet er ujevnt, og det er ingen smarte løsninger for samhandling som gir gevinst.

En farlig veg

Elevene behøver å støtte seg på litteratur. God og tilrettelagt litteratur. Forlagene kappes om å lage gode trykte og digitale læremiddel, men fylkeskommunene ønsker å monopolisere – en farlig veg å gå! Lærere og elever skriker etter midler til selv å velge det beste, men fylkeskommunen prioriterer å investere i den rimeligste løsningen.

Det er nå det deprimerende spillet begynner: lærere spør sin rektor om penger til læremiddel, men rektor får ingen ekstramidler fra noen. Vi går til skoleeier (MR Fylke) som sier at rektorene kan bruke alle pengene de vil på læremidler – innenfor sitt rammebudsjett. Skolene går jo tross alt med et samlet overskudd! (selv om budsjettene krymper hvert år).

Svarteper

Så da sitter vi rundt bordet og spiller svarteper, og både rektorer og skoleeier sender det uønskede kortet frem og tilbake. Hvis du ikke har skjønt det før nå: svarteper ender opp i klasserommet, og lærere og elever må ro som besatt for å berge båten.

Dette er politisk bestemt, så nå må politikerne våre ta ansvar. Vi er ett år bakpå, og etterslepet bygger seg opp. Heldigvis vet lærerne hva som trengs:

Vi må få bestemme hvilke læremiddel som er best for opplæringen. Rektorer må få handlingsrom.

Vi ber om:

1. Stans i investeringer til NDLA.

2. Støvsug fylkesbudsjettet for ekstramidler til skolene de neste årene.

3. Press sentralt for å øke overføringer til fylkene.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!