Onsdag ettermiddag annonserte Rolls-Royce Marine planer om store investeringer i forskning og utvikling.

– Utviklingen i den maritime industrien går fort. I Rolls-Royce regner vi med at vi har behov for å investere omtrent to milliarder norske kroner globalt i ny teknologi og i arbeidsmetoder de neste årene. Disse pengene vil komme delvis fra oss, men også fra våre partnere og ikke minst via FoU-støtte fra nasjonale myndigheter, sier Asbjørn Skaro, direktør for Digital and Systems i Rolls-Royce Marine.

Hvordan vil framtidens maritime marked se ut? En illustrasjon slik Rolls-Royce foreslår det.

Investeringene skal bidra til å videreutvikle fjernstyrt og autonom teknologi for skip, og høste fordelene av økt digitalisering i den maritime industrien.

Bekrefter satsing på forskning og utvikling i Norge

I pressemeldingen bekrefter Rolls-Royce det som de har sagt tidligere, men som i en langvarig nedskjæringsperiode kanskje har vært vanskelig å tro, nemlig at de satser videre i Ålesund og Ulsteinvik.

Hvor mye av milliardsatsingen som kommer i Norge kan ikke pressekontakt Anette Bonnevie Wollebæk si.

– Det kommer også an på hvor flinke vi er, og hvor mulighetene dukker opp, sier Wollebæk til Sunnmørsposten.

Selskapet opplyser at de søker samarbeidsprosjekter verden over for å utvikle teknologi, kompetanse og arbeidsplasser som skal til for å komme videre i arbeidet med ny maritime tjenester og produkter, går det frem av pressemeldingen.

Ålesund og Ulsteinvik

Rolls-Royce lister opp fire punkter som de opplyser er de viktigste i denne satsingen i dag.

1) Overvåke skip: Ved NMK i Ålesund vil Rolls-Royce bygge opp et «Fleet Management Centre» som kan overvåke skip fra land, analysere store mengder data om driften, og dermed sørge for optimal drift av skip og utstyret de har installert om bord. Denne teknologien vil bane veg for nye servicetjenester til rederier og operatører.

Satsingen bygger videre på operasjonssenteret som Rolls-Royce i dag har ved NMK.

Selskapets ambisjonen er å se fjernstyrte skip i kommersiell drift innen utgangen av dette tiåret.

2) Simulatorsenter: Selskapet er også engasjert i den maritime klyngen på Møre og deres arbeid for å etablere et virtuelt senter for prototyping i Ålesund, der ny teknologi og nytt utstyr kan testet i et virtuelt skip. Målet med digital prototyping er å komme raskere fra tegnebrettet til realisering av ny skipsteknologi.

3) Propeller: I Ulsteinvik investerer Rolls-Royce i sitt produksjonsanlegg for propeller. De vil gjøre Ulsteinvik til et senter for å utvikle og introdusere nye produkter raskt i markedet, et såkalt NPI-senter (New Product Introduction).

Det fjerde punktet i deres globale satsing er konsernets satsing på grunnforskning i Finland. Finske myndigheter investerer nå et ukjent beløp i maritim teknologiutvikling. Som i Norge skal Rolls-Royce i Finland utvikle fjernstyrt og autonom teknologi for skip.

Digitalisering

– Digitalisering vil forandre den maritime industriene i årene fremover, og nå er tiden inne for å konkretisere hvordan dette skal skje. Det ligger store markedsmuligheter i dette, og vi vil investere globalt for å utvikle både kompetanse og nye tjenester og produkter de neste årene, sier Mikael Makinen, president for marinedivisjonen i Rolls-Royce i pressemeldingen.

Les også Helgapraten: Bjørn Kåre Høistad har stolpetru på Rolls-Royce Marine på Sunnmøre