Salthammer Båtbyggeri med ny kontrakt:

Vestnes-verft skal bygge ny oppdrettsbåt

Salthammer Båtbyggeri kapret sitt andre nybygg til oppdrett med lokaldesignet arbeidsbåt.

Tomrefjord-design Den 15 meter lange katamaranen Coastcat15 er designet av Tomrefjord Engineering.  

Fakta
  • Salthammer Båtbyggeri AS er et av Norges eldste skipsverft, og har hatt sammenhengende drift siden selskapet ble etablert i 1896.
  • Verftet annonserte i 2014 at de ville vende tilbake til røttene ved å utføre hele byggeprosessen ved eget anlegg.
  • Tomra Engineering AS i Tomrefjord ble etablert i 1997.
  • Det maritime ingeniørselskapet har siden starten vært leverandør av design, kompetanse og tjenester til rederi, verft og andre designselskap over hele landet.
  • Cermaq Norway driver oppdrett langs kysten av Nordland og Finnmark og omsatte i 2015 for drøyt tre mrd. kroner.
  • Selskapet er en del av Cermaq Group som er verdens nest største produsent av laks og ørret.
Næringsliv

Salthammer Båtbyggeri på Vestnes har sikret seg en kontrakt på bygging av en servicebåt for oppdrettsselskapet Cermaq Norway.

Den 15 meter lange og 12 meter brede katamaranen skal etter planen leveres i januar neste år. Deretter skal den ut i arbeid hos oppdrettsgigantens anlegg i Vest-Finnmark. Verdien på kontrakten blir ikke opplyst.

Daglig leder Ove Amdam ved båtbyggeriet forteller at de har jobbet med prosjektet siden i fjor sommer. Oppstarten av selve arbeidet skjer i midten av juni.

– Vi gleder oss over dette oppdraget og ser frem til å starte arbeidet, sier han i en pressemelding sendt ut onsdag.

Lokalt design

Dette er det andre nybygget til oppdrettsnæringen for det tradisjonsrike verftet som har vært i bransjen siden 1896.

Også denne gangen er fartøyet tegnet og utviklet av en annen Vestnes-bedrift, Tomra Engineering i Tomrefjord.

Les også:

Tilbake til røttene - Salthammer med nybygg

Skipsverft og ildsjel fikk priser

Flere lokale samarbeidspartnere er med på oppdraget, blant dem datterbedriften Salthammer Tresfjord, som skal levere utstyr som haikjeft, taupinner, hekkrull og plateholder. På dekk blir det også to kraner og vinsj. Arbeidsbåten innredes for seks personer og har styreposisjon akterut, i tillegg til et moderne styrhus.

Tilbake til røttene

Båten skal bygges i sin helhet ved Salthammer Båtbyggeri, som de siste årene igjen leverer nybygg ved siden av å være underleverandør til andre.

– I tillegg til dette har vi også flere spennende prosjekter vi jobber med. Slik det ser ut nå blir det hektiske måneder fra juni og frem til over nyttår 2018, sier Amdam.


To lokale verft kjemper om å bygge kystvaktskip

Langsten-verftet til Vard og Kleven er de to eneste lokale verftene som fortsatt kjemper om å få bygge nye kystvaktskip.

 

Scana nesten dobla overskotet

Scana Propulsion gjekk med 15 mill. i pluss i sitt siste år som del av Incus-konsernet.