Se bildeserie over

I 2021 regner selskapet med at det første skipet kommer på sjøen, ifølge en reportasje publisert hos VG.

Norwegian Yacht Voyages er blant dem som vil satse i markedet for luksuriøse ekspedisjonsskip, med fartøy i tilsvarende størrelse som Hurtigruten bygger hos Kleven og Lindblad hos Ulstein verft.

Det er planlagt at designeren Einar Hareide, som opprinnelig kommer fra Hareid, sammen med Herøy-selskapet Marin Teknikk, skal stå for design av skipene.

Hareide – som er mest kjent som bildesigner – skal utforme det estetiske ved for eksempel innredning og suiter, mens Marin Teknikk skal tegne den maritime plattformen.

Skipene vil ha plass til rundt 220 passasjerer og et mannskap på rundt 200. Gjestene vil ha det romslig om bord og balkong på alle lugarer.

– Det som skjer i ekspedisjonsmarkedet nå er økt fokus på den totale opplevelsen, både om bord og på de ulike destinasjonene. Før var det bare destinasjonen, men nå er det en kombinasjon. Nå krever markedet mer luksus. Folk vil nå komme hjem fra ferien med noe nytt, de vil ha en opplevelse og lære noe nytt. Våre båter kommer til å havne i det absolutt øverste luksus-segmentet, som utgjør cirka en halv million mennesker, sier administrerende direktør Ulf Henrick Wynnsdale i Norwegian Yacht Voyages til VG.

Fartøyene skal ha hybrid framdrift og vil trolig bli bygd ved et spansk verft. Foreløpig er imidlertid ikke all finansiering på plass.