Tone Voldsund smiler godt av episoden som ga henne en pangstart som bilselger. Siden er det blitt mange salg og mange oppgaver i familiebedriften i Breivika i Ålesund. Hun er nå salgsansvarlig i Voldsund Motor, men fra sitt nøkterne kontor gjør hun de fleste jobber som må til i ei lita bedrift.

Vokst opp med bil

– Det eneste jeg ikke gjør er å skru på biler i verkstedet, smiler hun. Tone gruser dermed grundig eventuelle påstander om at det bare er menn som har greie på bil. Så fikk hun da også inn interessen tidlig fra faren Arne.

– Jeg har vokst opp med biler siden jeg var liten. I starten var det nok noen som lurte på om jeg hadde greie på det jeg solgte, men holdningene har endret seg, sier hun.Arne Voldsund (69) har vært levende interessert i biler så lenge han kan huske, helt siden han satt på fanget til faren og fikk holde i rattet. Da han var ferdig på realskolen, bar det rett inn i et bilverksted. Da det åpnet seg en mulighet for å starte egen virksomhet greip han sjansen.

Ekte bilselger

– Det starta med salg av bruktbiler. I 1989 ble jeg oppfordret av Per Aaland om å overta salget av Subaru. Aaland hadde også et annet japansk varemerke, men importøren tillot ikke at han hadde konkurrerende japanske merker. Dermed er jeg blitt Subaru-forhandler i 23 år. En kvalitetsbil, understreker den gode bilselgeren.

– Hva skiller den ut fra andre?

– Den har alltid vært 4-hjuls drevet. Det gjør den stabil på norske veier og gir jevnere slitasje. I tillegg har den mye elektronikk som øker sikkerheten, forklarer Voldsund, og hevder at det selges flere Subaru enn Volkswagen i USA.

Ikke el-biler

– Hvem er typiske kunder?

– Rundt 80 prosent av dem er tidligere Subaru-kunder som kommer igjen. Vi forsøker å ta vare på de gamle kundene.

– Men oppladbare biler har dere ikke?

– Produsenten i Japan har tilbydd det i mange år på hjemmemarkedet og i New Zealand. Subaru ønsker at ny teknologi skal være gjennomprøvd før man slipper den på større markeder. Med det markedet for elbiler som har vært i Norge, skulle vi som forhandlere gjerne sett at vi også kunne tilby slike biler. Samtidig har produsenten arbeidet mye for å få ned drivstofforbruket på bensin- og dieselbilene. Jeg tror ulike framdriftssystemer vil eksistere side om side i framtida, alt etter hvilken bruk man har av bilen, sier Voldsund.

– Kan det bli for mye elektronikk i bilene?

– Elektronikken bidrar til sikkerheten

I fjor slapp Subaru i Europa såkalt «EyeSight» som skal varsle føreren om ulike farer. Slike sikkerhetsassistenter kan være trinn på vegen mot førerløse biler, men jeg tror det er lenge til vi kommer dit. Til sjuende og sist er det føreren som må ta kontroll, mener Voldsund.Selv om han har passert pensjonsalderen, holder han en hånd på rattet i bedriften. Men gutten i seg har han beholdt. Arne Voldsund er tidligere norgesmester i Go Cart og har i en årrekke arrangert Subaru Cup. Han deltar på Classic Racing på Rudshøgda eller i Våler tre, fire ganger i året.

– Der treffes veteranene til sportslig og sosial samling, sier han.

<strong>Veteran:</strong> Arne Voldsund er en av nestorene blant bilselgerne i Ålesund. Foto: Johan Behrentz