Og det stemmer ikke at Volsdalen ikke er prioritert med tiltak for å sikre trafikken ved skolen.

Det sier overarkitekt Gudmund Hoel i Ålesund kommune.

Ble provosert

Foreldreutvalget mener bomsnittet som splitter Volsdalen skolekrets gjør det urimelig dyrt å komme seg til skole og fritidsaktiviteter for dem som bor utenfor bomsnittet.

1300 personer i Volsdalen skolekrets bor utenfor bomsnittet.

Dyrt

Gudmund Hoel skriver i sitt svar til FAU at det vil bli svært vanskelig å flytte bommen som ligger i vestre utkant av Volsdalen skolekrets.

Ivrig syklist Gudmund Hoel i Ålesund kommune er åpen for å flytte både på bomsnitt og skolekretsgrense mellom Spjelkavik og Blindheim. Overarkitekten minner også om det er satt av 20 millioner til strekningen Volsdalen – sentrum. Her skal det blant annet bli to meter bred tofelts sykkelvei. Arkiv

– Vi skal jo nå vurdere bomsnittene i forhold til skolekretsgrensene på nytt. Men nærmere vurdering av Volsdalen viser at hvis vi legger den helt i kretsgrensen krever det hele fem bommer, mens snitt mellom Kliprasnittet og kretsgrensen ved Ustillingsplassen vil bare trenge tre. Og hvert bomsnitt koster, sier Hoel til Sunnmørsposten.

Som også minner om at de som bor vest for bommen har fordelen med bomfri adkonst til sentrum og til flyplassen.

– Justeringer må til, men vi har jobbet mye med disse bomsnittene, og det er ikke bare å flytte dem.

– I andre skolekretser har vi truffet rimelig bra på, men akkurat her mellom Volsdalen og Aspøy skolekrets er det svært vanskelig å få til en annen løsning.

Avstanden til skolen tilsier også at en bør gå eller sykle til skolen, noe som også blir sikrere med de tiltakene som ligger i bypakken, mener Hoel.

Flytte skolekretsen

Et annet bomsnitt som har vakt sterke reaksjoner, er det som splitter Spjelkavik skolekrets, mot Blindheim.

– Her kan antakelig bomplasseringen på Spjelkavikvegen flyttes til området omkring den gamle Spilkafabikken, slik at boligene som hører til Spjelkavik her kommer på «riktig» side av kretsgrensen.

– For at disse boligene skulle komme på Spjelkaviksiden av bommen, måtte en bygget en ny vei mot Spjelkavik fra disse og det er umulig i det bratte terrenget her, fastslår Hoel.

Når det gjelder trafikktiltakene FAU i Volsdalen etterlyser i bypakken forsikrer Liv Kjersti Finholt at Volsdalen er prioritert, med ett stort tiltak.

– Det handler om å rydde opp i det trafikkfarlige krysset ved skolen. Fjerne avkjørsler, og gjøre lyskrysset mer oversiktlig. Sørge for at gående og syklende skilles mer fra dem som kjører.

– Tiltaket er prioritert som nummer to på sykkelveilista og vil koste rundt 40 millioner kroner, sier Finholt.

Mer til kollektivtrafikk

– Til strekningen Volsdalen – sentrum er det avsatt 20 millioner. Bruken av disse midlene er ikke endelig avklart, men vil gå til sykkelfelt eller sykkelvei på hele eller deler av strekningen.

– Det er også avsatt 25 millioner til framkommelighetstiltak for kollektivtrafikken på denne strekningen, sier Hoel.

Tofelts sykkelvei

– Vi holder på dagens kjørebane, da slipper vi inngrep på gårdene i øst. Men kjørebanen vil bli litt smalere. På oppsiden av kjørebanen vil lage to meter brede tofelts sykkelveier, atskilt fra kjørebanen med en rabatt på vel en meter. Og innenfor sykkelveien, et to meter bredt fortau.

– Tidligere har en slik løsning hatt en antatt kostnad på 90 millioner. Nå har vi fått det ned til 40 millioner. – Dermed blir det mer midler å fordele til andre bydeler, blant annet Hessa og Myrland, sier Hoel.