Klar til å gå inn med mer penger i Forland

Fortsatt ingen løsning for Åge Remøys nye rederi

Åge Remøy står klar til å gå inn med midler for å bygge opp sitt nye rederi. Men lånegiverne nøler, ifølge DN. I verste fall må rederiet kvitte seg med skip.

JOBBER FOR LØSNING: Ifølge DN forhandler Åge Remøy med långiverne for å redde Forland Shipping. Men så langt har de ikke funnet en løsning.  Foto: Knut Arne Aarset

Nyheter

I oktober i fjor ble det kjent at Åge Remøy skulle kjøpe hele Forland-konsernet ved å skyte inn 100 millioner kroner i en refinansiering av to bank- og obligasjonslån knyttet til selskapets to skip i bytte mot aksjene i Forland-konsernet.


Åge Remøy kjøper Bergens-rederi

Åge Remøy kjøper Bergens-rederiet Forland Shipping.

Dette gikk ikke helt etter planen. Eierne av det ene obligasjonslånene satte foten ned for avtalen, så dermed endte Remøy opp med kun 50 prosent av aksjene i Forland.

Disse långiverne har vist seg å være vanskelige å overtale, ifølge Dagens Næringsliv.


Ville ta over heile Forland Shipping:

Åge Remøy fekk nei

Obligasjonseigarane ville ikkje utsette lån slik at Åge Remøy kunne ta over heile Forland Shipping.

I årsrapporten til Forland-konsernet står det at de har vært i dialog med disse obligasjonseierne siden før jul, og at de håper på en løsning innen utgangen av juni. Selve lånet forfaller i september.

Nye Rem har fått drøssevis med søknadar: – Veldig kjekt, men…

Rem Maritime i Herøy har fått ein drøss med søknadar frå folk som ønskjer jobb i reiarlaget. Men det tek tid før det er ledige jobbar på sjøen.

Remøy bekrefter overfor DN at en løsning for dette lånet enda ikke er på plass.

Han forteller at Forland i likhet med en rekke andre rederier i bransjen sliter med å betale på grunn av nedgangstider, akkurat slik situasjonen var i hans eget Rem Offshore for to år siden.

Som eier av halve Forland er Remøy nå tilbake ved forhandlingsbordet, og igjen er det kreditorene som sitter på den andre siden.

– Jeg er klar til å gå inn med mer midler. I alle fall hvis vi finner en løsning, sier han.


Men den erfarne rederen er også åpen for at de ikke blir enige.

– Hvis det ikke blir en løsning innen juli, så blir skipet solgt, sier Remøy.

Skipet det dreier seg om er et subseafartøy med navn «Fugro Saltire», og lånet er på 350 millioner kroner.

Remøy sier at han fremdeles er villig til å gå inn med midler, for på denne måten å overta resten av konsernet.

– Du har mye erfaring med å forhandle med långivere for å redde selskaper. Ser du likheten med situasjonen i Rem Offshore?

– Nei. Den største forskjellen er at dette skjer i enighet med eieren av selskapet, svarer Remøy kontant.


Bergens-rederen mente sunnmøringer var «kremen av Norge»

Da vi hører at faren til nåværende Forland-direktør omtalte sunnmøringer som «kremen av Norge», er det kanskje ikke så rart at de slapp til Åge Remøy.