Milliardkontrakt på kystvaktskip til Vard Langsten

Får bygge tre nye kystvaktskip for flere milliarder til Forsvaret.
Nyheter

Vard Langsten i Tomrefjord får bygge Forsvarets tre nye kystvaktskip. Forsvarsminister Frank Bakke- Jensen gjorde det klart da han besøkte verftet tidlig mandag morgen.

Verdien av kontrakten for Vard er i overkant av fem milliarder kroner, mens rammeverdien for prosjektet er på 6,8 milliarder.

– Dette er en gledens dag, ikke bare for Vard, men for hele den maritime regionen, sier konserndirektør Roy Reite i Vard.

– At Vard Langsted tidligere har bygget Marjata 3 og 4 samt KV Svalbard, gjør at vi forstår behovet, sier konserndirektør Roy Reite til Sunnmørsposten. Det er enklere når en har gjort lignende ting.

Direktør for forsvarsmateriell Mette Sørfonden og konserndirektør Roy Reite signerte kontrakten ved verftet etter lengre forhandlinger.

– Dette gir aktivitet til verftet i seks år framover, ifølge verftsdirektør Ronny Langset.

Vard har tidligere bygd blant annet bygget KV Svalbard til Forsvaret og Etterretningstjenestens nye skip Marjata.

(saka fortsetter under)

Nye illustrasjoner: Slik er de siste illustrasjonene av kystvaktskipene som blir 136 meter lange og 22 meter brede. Illustrasjon: Vard/LMG Marin/Nordwest3D/K.R. Venås 

 

Skipene skal bygges i perioden 2021-2024. Det første skal leveres i første kvartal 2022, og deretter følger de to neste i starten av 2023 og 2024.

Skrogene blir bygget i Romania og etterpå blir skipene utstyrt ved Langsten, ifølge en pressemelding fra Vard.

Også Kleven og rogalandskonsernet Westcon Group var med i finalerunden om å bygge skipene. I fjor bestemte Forsvaret seg for å inngå forhandlinger med Vard Langsten om kjempekontrakten.

Tidligere i sommer vedtok Stortinget prosjektet, og bare en enighet i forhandlingene gjenstod. Tilbudet fra Vard er basert på designarbeidet til det bergensbaserte LMG Marin.

Skal erstatte Nordkapp-klassen

Vard-skipene skal erstatte dagens kystvaktfartøyer i Nordkapp-klassen med tre nye helikopterbærende og isforsterkede fartøyer.  De nye fartøyene skal først og fremst løse oppdrag i nordområdene.

Skipene skal bygges etter strenge miljøkrav og ha dieselelektriske fremdriftssystemer med mulighet for å installere batteripakke for hybriddrift på et senere tidspunkt.

Dette er miljø- og utslippskrav som dagens kystvaktfartøy i Nordkapp-klassen ikke oppfyller. De nye fartøyene vil derfor slippe ut vesentlig mindre klimagasser enn dagens tre fartøyer.


Stortinget godkjente å bruke 6,8 mrd. på kystvaktskip:

Stortinget godkjente å bruke 6,8 mrd. på kystvaktskip

Stortinget har godkjent investeringene som trolig innebærer at Vard-arbeiderne ved Langsten får hendene fulle med å bygge kystvaktskip de neste årene.

 

Leder 1. juni:

«Utfallet av krisa vil få stor betydning for alle som bor på Sunnmøre»

Norske bedrifter har for alvor begynt å bestille marsipankaker hos bakeren for å feire oppturen etter oljekrisa.