Vi møterdirektøren i Havila Shipping på NHOs årskonferanse torsdag. Konferansensamler en lang rekke toppleder og politikere.
Omstilling og nyteknologi var temaet under årets konferanse. Og omstilling er noesom virkelig har truffet olje-og gassrelatert næringsliv.
Offshore-rederiene har det blytungt.
100 offshoreskip i opplag
Må refinansiere
Havila er ett av få rederier som nestener i mål med en refinansiering av selskapet. Det som gjennstår eret obligasjonslån på 500 millioner kroner som forfaller i august.
Obligasjonseiere er joker i finansplan
Et møte med obligasjonseierne i slutten av denne måneden gjenstår.
Fleire reiarar må reforhandle
Sævik vokter seg vel for å peke på konkurrerende rederi, men hantror ikke alle klarer å komme seg heilskinnet gjennom de kravene somnå blir stilt fra banker og obligasjonseiere.
- Alle erfaringtilsier at når vi går inn i en så dyp bølgedal som vi gjør nå, såvil strukturen på næringen se annerledes ut når vi er ute av detteog framme ved 2020, spår Sævik.
Flere sunnmørsrederier
Den norske delen av offshore-supplybransjen består av et par store rederi, Farstad og DOF, noe små medmindre enn 10 båter, og en rekke mellomstore rederi med mellom 20og 40 båter.
Flere av sunnmørsrederiene er i denne mellomklassen.Som Havila Shipping, Island Offshore, Rem Offshore og OlympicShipping.
Flere av disse sunnmørsrederiene har fortsatt båter ibestilling.
Ikke optimist
Både Farstad Shipping og Island Offshore har sværtkostbare konstruksjonsskip under bygging.
Tyngende gjeld for redere
Sævik påpeker at detfaktum at Havila ikke har nye båter under bygging var en viktigbrikke i puslespillet med å få refinansiert rederiet.
- Det erlettere å snakke med bankene når en ikke trenger ta høyde for atdet er enda flere båter underveis, påpeker Sævik.
Han mener deneste to årene blir de tøffeste denne delen av oljebransjen noengang har vært igjennom.
- Vi hadde krisene på 80-tallet, men jegtror det vi nå skal igjennom blir enda mer krevende, sier Sævik.