- Vi vet at fart dreper. Fotobokser som måler gjennomsnittsfart vil redusere antall bilulykker, og SV vil derfor ha flere fotobokser langs veiene. Spesielt nyttig vil det være å få en snittmåling i de undersjøiske tunnelene på Ellingsøya og Valderøya. Det vil redusere risikoen for alvorlige ulykker betraktelig, sier Stortingsrepresentant og medlem i energi og miljøkomiteen Heikki Holmås (SV).

En nasjonal evaluering gjort av TØI i 2014 viser at streknings-ATK medfører inntil 54 % reduksjon i antall drepte og hardt skadde i trafikken.

- Vanlige fotobokser har ikke samme effekt ettersom man bare bremser ned rett foran. Gjennomsnittsmåling er det eneste man ikke slipper unna, og undersøkelser viser at dette har skikkelig effekt, hevder han.

Mange ulykker

Siden åpningen av Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen i 1987 har det ifølge Holmås vært 78 ulykker i tunnelene. Han lurer på hvor mange flere som må til før det blir gjort noe.

- Det er uforståelig for meg hvorfor det ikke har blitt gjort noe før. Både SV, Ap og SP er for gjennomsnittsmålig, og det er i hovedsak FrP og Høyre som sier nei. Når samferdselsministeren ikke hører på fornuft setter jeg min lit til at Rigmor Andersen Eide som kjenner problemet skal få KrF og Venstre med på å sikre flertall for gjennomsnittsfartsmåling, sier han.

Forslaget som er fremmet på Stortinget kan du lese her.

Ingen begrunnelse for avslag

I regjeringserklæringen heter det at etableringen av streknings-atk skal bero inntil effekt er evaluert.

- TØIs evaluering viser en klar positiv effekt av tiltaket. Likevel avslo ministeren i vår søknad fra Statens vegvesen, støttet av politiet, om å etablere streknings-atk i Ellingsøytunnellen og Valderøytunnelen. Tunellene har bratt stigning, økt risiko for brann, mye trafikk og høy registrert gjennomsnittshastighet, sier Holmås.

Avslaget er ikke begrunnet, men til media har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) sagt at han heller vil prioritere andre trafikksikkerhetstiltak som kontroll av tungbiler, romlefelt, utbygging og vedlikehold.

- Mye av dette er bra, men på disse svært ulykkesutsatte strekningene blir det rene bortforklaringer. Alternative tiltak vil koste mye mer og ligger langt frem i tid. De vil heller ikke løse utfordringene i tunneler der midtdelere og politikontroller ikke er et alternativ. I realiteten får problemet da ingen løsning, dvs. døds- og skadetallene vil forbli høye.

Aksjon

Holmås  er i helga i Ålesund for å markere verdens miljødag. I den forbindelse har SV en aksjon på rutebilstasjonen på Moa. Både fartsmåling og kollektivtrafikk er i fokus.Sunnmørsposten har ikke lykkes i å få en kommentar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.