– Det er første gang jeg hører dette, at over 20 bybusser kjører uten setebelter, og i så høy fart!

Det sier en overrasket Iver Nordseth, leder i Trafikksikkerhetsutvalget i Møre og Romsdal til Sunnmørsposten idet han er på veg nettopp til møte i Trafikksikkerhetsutvalget.

– Dette vil jeg ta opp både i Trafikksikkerhetsutvalget og i Samferdselsutvalget, sier han.

Gråsone

– Dette er jo i ei gråsone, i og med at det er spesielle regler for bybusser. Som oftest kjørerbybusser traseer med 40-og 50-sone. Men her er ei gråsone, siden disse bussene også trafikkerer traseer med 70-og 80. Det er slett ikke heldig! Det er heller ikke heldig når busser deler av dagen fylles opp med ståplasser, påpeker Nordseth.

foto
TRYGGERE Iver Nordseth, leder i Trafikksikkerhetsutvalget i Møre og Romsdal fylke, vil ha setebelter i busser i Ålesund.

Satser på Ålesund

Under møtet tirsdag fikk Nordseth tatt opp saken, og det ble også gitt ei orientering fra administrasjonen.

Etter møtet sier han:

– Vi satser på Ålesund, og vi satser på trafikksikkerhet, og er opptatt av å finne løsninger sammen med Nettbuss. Det er fire bybusser som kjører i 80-sone, og to av disse har setebelter. Nå skal det undersøkes hva det vil koste å oppruste de andre to med setebelter. Vi vil og se på behovet for å sette inn flere busser, siden det ikke bare er mangel på belter, men så fullt at mange må benytte ståplasser. Vi vil og se om vi kan øke kapasiteten. Vi ønsker jo at folk skal bruke kollektivtilbudet, og da vil vi ikke at folk skal føle utrygghet. Vi forfølger saken i lag med administrasjonen, og får saken opp i samferdselsutvalget 8.februar, sier Iver Nordseth.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no