ÅLESUND POLITISTASJON (smp.no): Fredag har Telenor forklart seg overfor politi, kommune og andre institusjoner etter telekaoset som rammet Nordvestlandet 6. mars.
Se tidslinje for telekaoset i grafikken over
Telekaoset slo ut mobil, data og fasttelefoner i 36 kommuner i landsdelen. Også nødsentralene ble rammet.
Les også: Politiet kaller inn til oppvaskmøte
Les også: Telenors reserveløsning kan ha blitt slått ut tidligere også
Totalt deltok 16 representanter på dagens møte. Blant dem var politimester Jon Steven Hasseldal i Sunnmøre politidistrikt, sjefsingeniør Jarle Kiil i Post- og teletilsynet og fylkesberedskapssjef Ketil Matvik Foldal i Møre og Romsdal. Det var politi og fylkesberedskapssjefen som kalte inn til møtet.
Reserveløsning
Det er tidligere kjent at et telesentralen i Ålesund ble rammet av et strømbrudd kl. 01.06.
Telenor har forklart at sentralen gikk over på reservebatteri, men fordi et aggregat ikke virket som det skulle - så gikk reservebatteriene tomme etter om lag fire timer.
Det var knyttet størst spenning til hva Telenor ville si til spørsmålet om når de ble kjent med problemet, og hvordan de da håndterte saken.
Les også: Venter med å svare på sentral detalj
Alarmen gikk
Etter møtet forteller dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor at de fikk alarmer på at noe var skjedd allerede klokka 01.06.
– Disse har vi ikke tolket godt nok, og vi så ikke hvilke konsekvenser dette kunne få, forteller han til smp.no.
Først i tidsrommet 04.45-05.30 skjønte de hvor alvorlig dette var,da omtrent 130 basestasjoner for telekommunikasjon falt ut.
- Vi kontaktet da vår entreprenør Eltel, og klokka 07.15 var de påtelesentralen i Ålesund, sier Amundsen.
Brøyt opp døra
Telenor har backupnøkler som fungerer også ved strømbrudd. IfølgeTV2 så prøvde entreprenøren også å hente backupnøkler et annet sted, men ble dermøtt av ei ny låst dør.
- Siden dette er sensitiv informasjon så ønsker vi ikke å gå idetalj på dette punktet. Det jeg kan si er at det ble forsøkt flere løsninger,men både på grunn av at telenettet var nede og strømbrudd, så endte vi med åmåtte bryte opp døra. Vi vet hvor nøklene er, sier driftssjef RolfMarthinussen i Telenor.
Først etter drøyt halvannen time kom de seg inn i telesentralen,men først måtte Eltel ha hjelp av brannvesenet for å bryte opp døra.
Må tolke bedre
Dekningsdirektør Amundsen karakteriserer situasjonen som alvorlig, og devil ta lærdom av den. Men det tekniske systemet er godt nok, mener han.
- Vi har både batterier og aggregat som backup ved strømbrudd.Dette er normalt nok, og det er standard både i Norge og i utlandet. Vi kan uansett ikke gardere oss mot alt, sier han.
Det som ikke var godt nok var tolkningen av alarmene som kom etterblaffet i strømmen.
- Vi har et forbedringspotensiale når det gjelder hvordan vitolket feilmeldingene. Hadde vi kommet oss til stedet tidligere, mens detfortsatt var strøm på reservebatteriene, så ville det være mulig å åpne døra ogvi ville ha løst situasjonen uten at telenettet hadde blitt slått ut, ser han.
Vil se på varslingsrutiner
Politimester Hasseldal forteller at politiet aldri ble varslet av Telenor, ettersom Telenor først skal varsle fylkesmannen - som igjen skal varsle politiet.
Fylkesberedskapssjef Ketil Matvik Foldal mener disse rutinene bør vurderes på nytt:
– Vi skal se på kommunikasjonslinjene en gang til etter denne erfaringen, sier han.
Politiet skjønte selv at det var problemer med nettet, førde fikk varsel fra Fylkesmannen. Foldal mener politiet gjorde en god jobb nårde først skjønte at telefonene var ute.
- De sendte ut mannskap i gatene og fikk varslet media, somigjen tok saken på alvor. Heldigvis var det ingen alvorlige situasjoner sompågikk, for da kunne dette gått ille, sier han.