Leserinnlegg:

«Veøy og Romsdalsaksen en mulig allianse?»

Det er ikke lett å finne paralleller til Veøy gamle kirke, den gamle kaupangen og prestegården.

Veøy: Brua mellom Sekken–Veøy.  Foto: Romsdalsaksen

Meninger

Borgundkaupangen i dagens Ålesund har mye til felles med «konseptet» på Veøy. Borgund var faktisk en av landets største byer med ca. 3000 innbyggere på 1200-tallet.

Det var flere steinkirker i Borgund på den tiden, samt på Giske, Ulstein og Åheim på Sunnmøre. Kirken på Giske er fra ca 1130, St. Jetmund Kirke på Åheim er fra ca 1155, og kirken i Ulstein er fra samme tidsepoke. Dessverre er det bare mindre rester igjen av denne i dag. På Edøy ved Smøla på Nordmøre ble den gamle steinkirken bygget omkring 1190. Fellestrekket er at de ble bygget på omtrent samme tid som kirken på Veøy, og at de er greit tilgjengelige.


Leserinnlegg:

«Nå er tiden inne for å bygge Møreaksen»

Regjeringen og Stortinget har vedtatt Møreaksen. Det viser seg å være et meget klokt vedtak.


I Borgundgavlen er det i dag et populært museum med mange bygg, samt middelalder-museum og den omtalte kirken. Fellestrekket her er at de kan besøkes, og skulle de være stengt ved et eventuelt besøk, er det ingen hinder for å ta utvendige bilder eller å rusle rundt på kirkegårdene.

Åheim har ikke så mange attraksjoner, men kirken viser de stolt frem. Giske kommune har mer enn kirken å by på, som eksempelvis Skjonghelleren. Gamle og relativt nye funn viser utviklingen inntil 30000 år tilbake. Hulen er tilgjengelig, og biltrafikken mot flyplassen på Vigra, eller retning Ålesund suser forbi uten hindring.

Som del av prosjektet Eiksundsambandet i Ulstein, fikk den lille øya Eika fast forbindelse og gode turstier på kjøpet. Resultatet er at lokalbefolkningen flittig bruker stiene til rekreasjon og litt trim. Tilkomst har også Edøy, og på Veøy kan man etablere avkjørsel/parkeringsplass på øya ved den nye vegen om ønskelig. En positiv mulighet.


Ferjefri E39 til Molde:

«Folkemøtet om utredning av Romsdalsaksen»

Det var folksomt på folkemøtet om Romsdalsaksen og Møreaksen i Bjørsonhuset nylig og stort engasjement for Romsdalsaksen, skriver innleggsforfatteren.


Med gjennomslag for kravet om fair utredning av Romsdalsaksen, vil trolig alternative delløsninger vurderes i tillegg til den foreslåtte, for det finnes reserveløsninger. Dagens løsning er å bygge vegen på ei fylling langs sydsiden av øya, med flere hundre meters avstand til vernet område.

Hva som er så spesielt med Veøy i forhold til Edøy, Borgund og andre nevnte er vanskelig å fatte, og skulle det være slik at Edøy er en attraksjon i særklasse, er det merkelig om det er et mål å hindre tilgang utenom pr båt. Både innenlands og utenlands er kirker, katedraler og museum ofte blant de mest populære severdighetene. Besøk er ønsket – ikke uønsket.

En avstand fra vegen på drøye 500 meter, samt en ca 70 meter høg åskam mellom ny og gammel tid bør være rikelig dersom avkjørsel med parkeringsplass droppes.



-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!