Kravet er at de gjenværende strekninger må få prioritet slik at utbyggingen kan komme i gang i 2018. Når Stortinget behandler NTP til våren er det avgjørende at høy økonomisk ramme legges til grunn slik at de gjenværende strekningene, Ringebu-Frya og Sjoa-Otta, kan realiseres. Ny E6 mellom Frya og Kvam (33 km) ble åpnet med stor festivitas 17. desember. En fin julegave med gode og fremtidsrettede løsninger. Veien er viktig for næringslivet, som trenger mer effektiv transport for å redusere kostnadene. Den nye strekningen gir også nye muligheter for tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam, mens gamle E6 får funksjon som en god og tjenlig lokalvei. Totalt sett får vi vesentlig bedre framkommelighet og trafikksikkerhet for alle grupper av trafikanter på en hittil ulykkesbelastet strekning.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!

Regjeringen har vært opptatt av å bygge helhetlig og sammenhengende for å gjøre vegutbyggingen mere effektiv. Dette er en oppfatning vi absolutt deler. Likevel har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sendt planen for Ringebu sør (Elstad)–Ringebu nord (Gunstadmoen) tilbake til lokale myndigheter, på tross av at Statens vegvesen høsten 2015 ba om statlig plan. Dette åpner for nye ørkenvandringer, etter at planarbeidet Ringebu–Otta har pågått siden 2005.

Manglende planer er heldigvis ingen hindring for kontinuerlig utbygging. Det foreligger godkjente reguleringsplaner for strekningene Ringebu nord–Frya og Sjoa–Otta, til sammen 16 km. Vårt krav er at hele strekningen fra Ringebu-Otta prioriteres med tidlig oppstart i kommende NTP.

Per Ole Tenden og Svein SundeGode Vegar AS

Rolf Olav TendenNorges lastebileigarforbund Sogn og Fjordane

Dagrunn KrakeliNorges Lastebileier-Forbund, Møre og Romsdal

Åge SkinstadNHO Innlandet

Guttorm TysnesVegforum innlandet

Erling Sæther, Stein Fyksen og Olav EllevsethOrganisasjonen Bedre Veier

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.