Flatholmen er en moderne, og særdeles effektiv industri- og konteinerhavn, der mange nasjonale og internasjonale selskap har etablert seg. Flatholmen har et meget stort potensial for videre utvikling i mange år fremover.

Jeg vil være så lite beskjeden at jeg påberoper meg en smule ære, som sterkt medvirkende til at Flatholmen fremstår slik den gjør i dag, og jeg tenker da på Akslatunnelen, som har muliggjort denne utviklingen.

Flatholmen er ikke egnet som cruisehavn, – overhodet ikke, – hvorfor? Jo, en cruisehavn er ikke forenelig med en industri-/konteinerhavn. Turister til fots, på sykkel, eller turbusser går ikke «i hop» med trucker, kraner, eller lastebiler. Det blir bokstavelig talt en gedigen krasj, med fare for personskader og andre mulige ulykker.

Den eneste muligheten for å etablere en cruisehavn i Ålesund på alternativt sted, er å bygge ut arealet fra Verpingsvika til Skansekaia / hurtigrutekaia. Der er det allerede en regulert havnelinje som med fordel kan utvides mot nord, for å oppnå et større landareal bak kaifronten, for derved å kunne etablere forskjellige turistrelaterte foretak og servicebedrifter.

Gående og syklende cruiseturister ville på den måten fått direkte tilgang til Kongens gate – eller Gågata, som i sin tid ble etablert for handel og aktivitet. Det ble etter hvert ikke slik som det var tiltenkt, og gata «døde» på en måte. Men med en cruisehavn her, ville den opprinnelige tanken med handel og aktivitet bli blåst nytt liv i. En ville også få enklere tilgang til trappene opp til Fjellstua, uten å krysse gatene i sentrum, som i dag.

Dette alternativet ligger midt i Ålesund sentrum med tanke på passasjerer, og er i tillegg veldig godt tilgjengelig for skipene siden området ligger i veldig nær tilknytning til skipsleia. Det er ikke tilfelle i dag.

Turister som skal på sightseeing med buss, ville på en elegant måte kunne forflytte seg via Sorenskriver Bulls gate og Akslatunnelen, enten turen skulle gå til Geiranger, eller en hvilken som helst annen destinasjon. På den måten ville en spare sentrum for unødig trafikk, i allerede fra før av overbelastede gater.

Videre mener jeg at det ikke er cruiseskipene ved Stornespiren som er årsaken til at Sørsida Utvikling ikke har utviklet seg på alle disse årene. Det er helt andre årsaker til det. Jeg skal ikke komme så mye mer inn på det her, men jeg ble mektig forbanna når jeg leste om de feite styrehonorarene som den «fattige» kommunen vår har bevilget.

Men når det er sagt, så ville det, i denne sammenhengen, ikke skade at en flyttet cruisehavna til nordsida, – tvert imot, det ville faktisk gjøre potensialet med utviklingen av sørsida vesentlig bedre, og enda mer tilrettelagt. I tillegg vil det gi mye bedre trafikkavvikling i sentrum av Ålesund.

Å flytte cruisehavna til nordsida er ikke gjort «over natta», men sannsynligvis ta mellom 6 og 10 år, men skal det i det hele tatt skje noe, så må prosessen starte !