Møreaksen (Moldeaksen) er fjordkryssingen mellom Vestnes og Molde.

Over 11000 biler i døgnet fra Moa til Digerneset blir tatt til inntekt, og skal være med å finansiere en fjordkrysning med ca. 2300 biler i døgnet til 25–30 milliarder kr.

En tar altså til inntekt trafikken på E136/E39 fra Breivika til Vestnes for å få økt trafikkmengden i det fatale Møreaksen-prosjektet.

I NTP (Nasjonal transportplan) har fylkestinget, kommuner og næringslivsorganisasjoner i årevis prioritert E-136 fra Ålesund til Bjorli. Statens vegvesen har ikke gjort jobben med å planlegge dette, og vil nå stoppe Ålesund til Ørskogfjellet fordi Statens vegvesen i disse årene ikke har prioritert, planlagt eller prosjektert E-136.

E-136 Ålesund til Bjorli og E-39 fra Veibust/Blindheim til Moa er av de mest trafikkerte og ulykkes utsatte veger i hele fylket, men dette prosjektet er ikke prioritert av de samme. Borgundfjord-tunnelen er en del av løsningen her.

Planleggingsmidlene Statens vegvesen har hatt til rådighet har gått til andre prosjekt i fylket, og hundrevis av millioner er brukt på Møreaksen-prosjektet. Hvor er politikerne fra Ålesund, godtar de det som skjer i forbindelse med veg prioriteringer som i stor grad berører innbyggerne og næringslivet?

Det er på tide å våkne opp. Tornerose sov i 100 år, det har også ålesunderne gjort. Det er 100 år siden Raumabanen åpnet. Planen var å bygge videre til Ålesund, men så sovnet Tornerose, og flere med henne. Fremskrittspartiet skal sørge for å holde folk våkne. Romsdalsaksen er den fremtidige løsningen på fjordkryssingen, og ferge med 20 minutts avganger er et godt alternativ i ventetiden.

Nå åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for at fylket får mer å si om Møreaksen skal bygges eller ikke. Skulle et flertall i fylkestinget etter valget si nei til Møreaksen, kan det vippe prosjektet ut av transportplanen.

Skal det skje må de som vil skrote Møreaksen være bevisst på hvilke partier de stemmer på ved kommende fylkestingsvalg.