3,1 milliarder kroner for rundt 500 meter tunnel. Antakelig er det landets dyreste veiprosjekt pr. meter. Tunnelen får ikke bompenger.

Tunnelen ligger ikke på Vestlandet. Den ligger i Oslo sentrum langs riksvei 162, under det nye regjeringskvartalet. Lokalpolitikerne i hovedstaden har sagt at de ikke trenger denne veitunnelen, men staten vil prioritere den uansett.

For 19 måneder siden satt Marit Arnstad, parlamentarisk leder i Sp, fortsatt i opposisjon. Hun ville ikke prioritere tunnelen. Til VG sa hun:

«Det er mange rundt om i landet som har ventet i årevis på bedre vei, og nå skal dette prosjektet snike i køen foran alle andre. Det er uholdbart».

Det kan Rødt skrive under på. Vi vil stanse tunnelen.

Men fra Sp i regjering er det bare mumling nå. Onsdag 8. juni behandler Stortinget et forslag om å droppe å bygge den nye Hammersborgtunnelen, som den kalles.

Regjeringen har varslet kutt i store samferdselsprosjekter de neste årene. Da handler det om å prioritere riktig. Men et flertall av Ap, Sp, Høyre og Frp vil ikke prioritere bort en rådyr veitunnel som Oslo ikke engang vil ha selv. I stedet skal regjeringen komme tilbake til Stortinget med mulige nedskaleringer av prosjektet til høsten, kanskje.

Kontrasten er stor til Nordøyvegen.

Til høsten kan bompengeregningen bli så høy som 175 kr pr. passering, selv etter rabatt. Staten sparer millioner årlig på å slippe å subsidiere ferjene som gikk før. Men veisambandet faller utenfor nye støtteordninger på grunn av tilfeldigheter i tid.

Nå har Stortinget bedt regjeringen se på bomsatsene på Nordøyvegen på nytt. Men regjeringen kan ikke love noe nå heller. Det er deres prioritering.

Men ingen skal si at pengene ikke finnes. Rødt støtter forslaget om å kutte i bompengene på Nordøyvegen tilsvarende det staten sparer på ferje der. Det er vår prioritering.