Slik framstår han i mange forbindelser, spesielt når han (nesten alltid) kan få være administrasjonens «forlengede arm».

I Sunnmørspostens nettavis tirsdag 8. august er det en to måneder gammel pressemelding fra kommunedirektøren han gjør til sin egen. Som om vi andre noen gang har vært i tvil om hva administrasjonen og Øvstebø mener om det planlagte renseanlegget på Kvasneset. Den tidligere varaordføreren fra KrF var da «fødselshjelper» for dette vanvittig dyre samarbeidsprosjektet med Sula. Og da vet vi at det er vanskelig å snu …

Statsforvalteren krever at Ålesund kommune tar på alvor dagens uholdbare avløp-situasjonen, som blant andre samme Øvstebø overså tidlig i sin «regjeringstid». At vi må gjøre mye og godt arbeid er det ingen tvil om. Og det vil koste – mye! Men at Øvstebø og dagens politiske kommuneledelse ikke undersøker skikkelig andre alternativer enn Kvasneset, er rett og slett uholdbart og dårlig politisk arbeid.

De sluker milliardkostnader, og sender regningene rett hjem til befolkninga og bedriftene i kommunen. Mange tusen kroner årlig i merkostnader for en vanlig familie. Og dette samtidig med at alt annet øker: Rentene, matvareprisene, strømprisene, bensinprisene og bompenger.

Ålesundlista har mange ganger bedt om at kommunen undersøker hva flere mindre renseanlegg vil koste i stedet for ett gigantanlegg i fjell på Kvasneset. Noen, inklusive Øvstebø, har bestemt seg for at det ikke er mulig. Men når et separat anlegg med god kvalitet er mulig å få til på Aspøya, er det mildt sagt vanskelig å forstå at det ikke også kan bygges i Larsgården og i Breivika. Og det innenfor samme tidsrammen på fem år som Kvasneset, eller kanskje raskere og billigere, både å etablere og seinere å drifte? Hvem vet når dette ikke undersøkes skikkelig…

Det er tydeligvis slik KrF og Øvstebø vil drive lokalpolitikk. For samme oppskriften følger han når det gjelder ny rutebilstasjon i byen. Først vedta dette på grunnlag av flotte tegninger og luftige planer. Uten å ha tenkt nøye på hvordan bussene skal komme fram i trange sentrumsgater.

Og når busselskapene og sjåførene trykker på «rødlyset», bryr ikke lederen i styringsgruppa for Bypakken, Tore Johan Øvstebø, seg med å lese rapporten som sier at dette ikke er mulig. Før det er gått et halvt år, og vedtak og avtaler inngått. For ny, fjong bussterminal skal han ha uansett. Den koster vel «bare» rundt 100 millioner kroner – mesteparten betalt med bompenger. Av deg og dine!