Jeg hadde selv tilegnet meg en god del informasjon tidligere, – etter å ha vært meget engasjert i aksesaken over tid. Forskjellige fagmiljø og fagpersoner har bidratt til opplysning, og må si jeg er veldig enig i det forsker Tveter og professor Bråthen fra Møreforsking har uttalt.

Derfor har jeg ingen tru på at bo og arbeidsregionen blir bedre, når kostnaden for å reise med MA blir så dyr som SVV har beregnet. Ei heller noe tro på et prosjekt under Romsdalsfjorden, som gjør det blir mindre miljøvennlig, og mindre trafikksikkert. For dagens ferjeløsning over fjorden, er av de sikreste veistrekker vi har, og har i tillegg mindre utslipp enn det en får med dyp undersjøisk tunnel. Norsk lastebileierforbund som heller ikke ønsker MA, viser til beregninger for økte CO₂ utslipp. I tillegg til utslippene fra kjøretøyene, vil en få et meget høyt energiforbruk for å drifte tunnelene.

Møreaksen og dens tilhengere går altså inn for å prioritere en løsning som blir mer miljøfiendtlig, dyrere å bruke, og mindre trafikksikker. Dette samtidig som det eksisterende veinettet skriker etter vedlikehold og trafikksikring. Say no more …

Men jeg har jo forståelse for at flere på øyene ønsker Møreaksen som fastlandsforbindelse. Men er nå usikker på om befolkningen fra Aukra ivrer like mye om en må betale 5 ganger dagens ferjebillett i bompengeperioden? (Ref KS2-rapporten om Kjerringsundet).

Jeg ønsker iallfall ikke de økte kostnadene. Da jeg nå reiser gratis over Romsdalsfjorden, og må jeg ta med bil blir det kr 73,- tur retur. Dette beløpet vil mangedoble seg med Møreaksen i bomavgifter, pluss drivstoffutgiftene som en slipper når bilen står stille på ferja.

Ved så mange km tunneler mellom Ørskogfjellet og Molde, vil det bli mange stengninger. Det viser all erfaring. Det er ikke fremtidsrettet å lage veiløsninger som gir sann usikkerhet og uforutsigbarhet. Summen av alt jeg nevner i dette innlegget, gjør at jeg er stekt imot at Møreaksen blir bygget, og vil kjempe for at vi heller får bedre og sikrere veier mellom fjordene først.

Møreaksen er dårligere enn dagens løsning fordi den er mye dyrere, mindre miljøvennlig, stengt for myke trafikanter, og mindre trafikksikker siden biler står i ro på ferja. Det er også mye tunnel, ca. 23. minutter kjøring i tunneler mellom Ørskogfjellet og Molde ved 80 km/t.

Det er dårlige erfaring med undersjøiske tunneler. Statens vegvesen har selv uttalt en skal unngå dem der det er mulig.

Flere grunner til at Møreaksen ikke bør bli bygget:

  • Gir dårligere kollektivtilbud og valgmulighet fra og til Vestnes

  • Er ikke ønsket. Går mot Lastebilforbundet, og flertallet av folket sin tydelige mening.

  • Gir dårlig samfunnsnytte ifølge samferdselsdepartementet sine beregninger.