Fra nyttår satte fylket opp prisene på bussbilletter i Møre og Romsdal med 4 prosent. Det svir. Spesielt i ei tid hvor mye annet også blir dyrere.

En familie på fire må nå ut med minst 124 kr for en tur med bussen. Og når du drar et sted, så skal du som oftest også tilbake. Det er 124 til. I tillegg er dette prisen for de korteste reisene. Skal du lengre, øker prisen betraktelig.

Et annet eksempel på høy pris er månedskort. Skal du ha et månedskort som gjelder i hele fylket, må du ut med intet mindre enn 1500 kr for én person.

Med slike priser, blir buss raskt et dyrt alternativ.

Denne prisøkningen skjer samtidig som politikerne ønsker at flere skal bruke kollektivtilbudet og at flere skal oppleve at bussen er et godt alternativ til bilen. Hva er det egentlig som skjer?

Svaret er, som så ofte ellers, økonomi. Kassen hos fylkeskommunen er skrapet. Samtidig øker prisene i samfunnet og det blir dyrere å drifte bussene. Regjeringen med AP og SP kunne valgt å kompensere for dette, men gjør det ikke. Resultatet er at fylket i realiteten er blitt tvunget til å sette opp prisene og skyve kostnaden videre på passasjerene.

Dette er en utvikling som ikke er bra. Kollektivtransport bør ikke bare være for de med god råd. Det bør heller være et grunnleggende tilbud for alle. Det er viktig for klimaet og det er viktig for å gi folk et reelt alternativ til bilen, men det er også viktig for å bekjempe ulikhet i samfunnet.

Vi i MDG vil ha billettpriser som gjør buss ikke velges bort på grunn av prisen. I tillegg ønsker vi et nasjonalt månedskort for all kollektivtransport. Reis så mye du vil, hvor du vil, i hele Norge, for 500 kr. Ikke 1500 kr, men 500 kr. Det er en god deal.

Vi gir oss ikke, og én ting er helt klar: Kollektiv bør alltid være det beste og billigste alternativet.

God tur!