Mandag 22. mai var over 70 000 elever ved de videregående skolene i Norge oppe til heldigital hovedmålseksamen. De var spente, nervøse og godt forberedte. Men ingenting kunne forberede dem til kaoset som møtte dem mandags morgen klokken 9.

Elevene klarte ikke å logge seg inn for å lese eksamensoppgavene som kun var tilgjengelige digitalt. For teknologien rundt om i fylkeskommunene sviktet, noe lærere og Norsk Lektorlag har varslet om både til Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet.

I tillegg opplevde elever i Møre og Romsdal lokale internettproblemer, og det var ikke før klokken 12 at de endelig klarte å logge seg inn. På dette tidspunktet hadde de allerede tilbrakt 3 timer i uvisshet om hva som ville skje videre. Eksamen ble til slutt avlyst.

På tross av disse problemene klarte likevel flere elever rundt om i landet å gjennomføre årets heldigitale hovedmålseksamen. Noen fikk utdelt utskrevne tekstvedlegg, noe Utdanningsdirektoratet hadde frarådet skolene å gjøre. Andre elever hadde ikke tilgang til digitale ressurser som ordbøker eller ulike nettsider på grunn av kapasitetsproblemer. Noen elever fikk ingen kompensasjon for den mistede tiden, mens andre fikk både full tilgang til internett og mer tid. Er dette en rettferdig og valid gjennomføring av årets heldigitale hovedmålseksamen?

Utdanningsdirektoratet må stå til ansvar for gjennomføringen av denne hovedmålseksamenen og de andre heldigitale eksamenene i både grunnskolen og i videregående skole. Ingen av dem gikk knirkefritt, og det fantes ingen plan B for gjennomføringen.

Nå må Utdanningsdirektoratet lytte og ta til seg kritikken. Vi kan ikke fortsette å snakke til døve ører.