Her skal vogntog og turistbusser sno seg gjennom et folkehav i trange gater med flere lyskryss. Brosundet er også stengt på grunn av mangel på vedlikehold. Og nå har Legoland med sine byggeklosser inntatt Ålesund sentrum. I Geiranger er det også store trafikk- og parkeringsproblemer, men det er ikke noe nytt, men ingenting blir gjort.

Tidligere var det vinterarbeid for å utbedre veiene og utvide svingene, for bussene blir både større og flere, og i tillegg kommer alle bobilene. I Eidsdal bygges det både tunnel og nye fergeleier, men ingen nye veier som alle etterspør. Det var en enkel sak å redusere fergekøene med å bygge en tunnel fra Tafjord til Nordal, for dette måtte være en god investering for fremtiden. Det er naturen turistene vil se, og ikke sitte i lange fergekøer, men dette er nok en for glup idé. Dagens og fremtidens trafikk gjennom Geiranger sentrum kan ikke fortsette, og da må det bygges ny innfartsvei og den kan bygges langs fjellfoten helt frem til Grande.

Gamleveien kan brukes til lokaltrafikk med flere store rasteplasser langs fjorden. Det kan også bygges en stor parkeringsplass mellom den nye og gamle veien for busser som blir nært sentrum. Homlung bør også få ny vei langs sjøsiden, og dermed får man en større plass til bobilene og en gangbro foran naustrekken vil gi et løft for trafikken i sentrum, som er en av Norges største feriesenter. Det bevilges årlig penger til turistveiene, men hvor brukes disse, ikke på Sunnmøre, som er den største og viktigste del av fylket. Hvor er Mørejarlen? Nå må det vel være Geiranger sin tur!