Da ble det sagt at løsningen for trafikken i sentrum er å «fjerne parkering, regulere trafikken og sørge for at bilistene får en uggen hverdag i byen».

Dette er fullstendig hinsides.

Man kunne lure på om Statens Vegvesen trodde de var ankommet MDGs landsmøte, og ikke politikerne i Ålesund. Det er virkelig en skam at en slik holdning skal ligge bak planleggingen av Ålesund sentrums trafikkløsninger.

Vi kan ikke risikere å gjøre Ålesund om til en bilfiendtlig by. Allerede har Ap, Sp, KrF og Høyre påtvunget oss bompenger for tiltak som bilistene ikke får nytte av. Nå skal posisjonen i Ålesund gjøre det vanskeligere å parkere i, og kjøre gjennom byen vår.

Skrot gateterminal

Gateterminal i Keiser Wilhelmsgate er bare å skrote. Fjerning av nesten 80 parkeringsplasser, vanskeligere vareleveranser for næringslivet, en umulig sving i Rådstugata og stenging for privatbiler viser at planleggingen har vært basert på vyer og modeller, i stedet for trafikk i praksis.

Forslaget om å stenge Notenesgata for østgående trafikk for å lage sykkelfelt er heller ingen god ide. Da må all trafikk som går fra Aspøya mot nordre bydel gå igjennom det allerede overbelastede posthuskrysset.

De endrede planene fra styringsgruppa i bypakken, der man går fra å ha Brosundet som ei «rundkjøring», til at kun busser skal gå over den nye brua på sørsida, gjør at vi risikerer å bygge en vei og ei bru som er tom mesteparten av døgnet. Dersom man skal velge denne løsningen må man også la utrykningskjøretøy, drosjer, og næringstransporten gå her.

Da får man en faktisk avlastning av Hellebroa, og gjør det mer fremkommelig for privatbilistene.

Tore Johan Øvstebø skrev nylig i et innlegg at de ulike prosjektene henger sammen. Akkurat det er vi helt enige i.

Låser andre prosjekt

Det er derfor opposisjonen har satt foten ned. Den frimerkereguleringen av sentrum som Statens Vegvesen og Øvstebø legger opp til, gjør at de andre prosjektene blir låst, når vi vedtar det ene.

Prosjektene må sees i en sammenheng hvor vi ser trafikkløsning, parkering, sykkel og busstrasé, samt bussterminal i sammenheng med hverandre. I tillegg må vi ha Brosundtunellen som utgangspunkt for fremtidig gjennomgangstrafikk for sentrum.

Noe annet vil være å sette næringslivet og ønsket om å få flere til å bruke byen vår på spill.