Sunnmørsposten skriver at i en fersk KS2-rapport for Møreaksen kommer det frem at det vil koste minst 225 kroner per passering. Med autopass-brikke koster en ferjetur mellom Molde og Vestnes i dag 113 kroner.

De skyhøye bompengesatsene setter store spørsmålstegn ved den påståtte samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved prosjektet. Det hjelper lite med kortere reisetid, dersom du ikke har råd til å reise på jobb eller skole.

«Årets anlegg» – for dyr til å brukes

Tar du turen til Nordøyane vil du se at folk har forsøkt å tilpasse seg etter beste evne. Mange har sett seg nødt til å skaffe seg elektriske mopedbiler fordi de ikke har råd til å bruke bilen til arbeid. De som ikke har gjort slike tilpasninger kvier seg for hver tur de må til fastlandet. Drømmen om at veien, som nå er kåret til «Årets anlegg», skulle føre til at det ble mer attraktivt å bo og jobbe på øyene, har i stedet ført til at folk har begynt å regne på om de i det hele tatt har råd til å bo der lengre. Kulturtilbudene på fastlandet, som øyingene så frem til å benytte seg av bare de fikk fastlandsforbindelse, er redusert til noe de bare leser om i avisene. For det få, som i disse dager, har råd til forlystelsesturer over fjorden. Slik kan vi ikke organisere samfunnet vårt.

Hvor mye av offentlige penger har gått med til å prosjektere ferjefrie krysninger over Romsdalsfjorden, Sulafjorden og Storfjorden? Prosjekt som kanskje aldri blir realisert. Er dette virkelig rett bruk av pengene? Burde ikke fylket heller fokusere på å trygge og forbedre eksisterende fylkesveier?

Nei til bompenger

Rødt mener at utbygging av veier ikke skal finansieres av bompenger. Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Rødt er derfor mot bruk av bompenger som finansieringskilde for veibygging. I ferjefylket Møre og Romsdal burde vi satse på ferjer med hyppige avganger, som kan fungere som utstillingsvindu for verftene våre og den maritime leverandørindustrien. Rødt jobber for gratis ferjetransport for alle, og vi vil redusere priser på båt for de som pendler til arbeid, utdanning eller offentlig velferdstilbud. Vi ønsker også prøveprosjekt med mål om gratis kollektivtransport i hele landet.