Egil Haugsdal som leder Kongsberg Maritime møtte fredag pressen i forbindelse med at det norske industrikonsernet kjøper marinevirksomheten til Rolls-Royce.

Ved Rolls-Royce Marine sin avdeling på Nørve i Ålesund, ble han tatt i mot av blant andre kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk og Rolls-Royce-direktør Asbjørn Skaro.

– Passer sammen

Sunnmørsposten snakket med Haugsdal på veg inn i lokalet, der han blant annet fortalte at Kongsberg Gruppen hadde tenkt på et kjøp av Rolls-Royce Marine i 15 år.

Kongsberg påpeker at det blir et hovedmål å sikre lønnsom drift for et Rolls-Royce Marine som har slitt i kraftig motbakke de siste årene.

– Hvordan skal Kongsberg klare det?

– Vi jobber i samme bransje og har kjent på kroppen hvor vanskelig dette har vært. Men nettopp derfor kan vi gjøre dette oppkjøpet. Vi har sett på Rolls-Royce i 15 år som det selskapet, som virkelig passer sammen med Kongsberg, sier Haugsdal til Sunnmørsposten.

– Det å kunne samle disse ressursene og bruke de effektivt, vil skape muligheter ingen av oss hadde klart på egenhånd. Og det gir lønnsomhet, legger han til.

– Er det planlagt noen endringer når det gjelder antall arbeidsplasser og avdelinger?

– Nei, det er på ingen måte planlagt noen endringer, men det er klart at vi skal ha en økonomisk lønnsom bedrift, svarer Haugsdal.

Dårlig marked åpnet muligheten

Samtidig påpeker han at det er mye arbeid som gjenstår, og at de vil bruke de neste halve året på å lage detaljerte planer for videre drift.

– Vi skal bruke tida godt og forstå sammen hvordan vi skal skape lønnsomme arbeidsplasser – og vekst. Vi har den fordelen at timingen er ganske god. Markedet kan jo ikke bli stort dårligere, så vi har tro på at vi får hjelp fra markedet, sier han.

Haugsdal har trua på at de to selskapene sammen skal utgjøre en virkelig slagkraftig enhet, også internasjonalt.

– Det har ikke vært mulig før, men fordi markedet har vært vanskelig, så åpnet mulighetene seg, sier han.

Vil fortsatt satse på Ålesund

– Hva vil du si til de Rolls-Royce ansatte som nå skulle være bekymret for arbeidsplassene sine?

– Jeg vil si at de har fått en eier som forstår maritim industri og har dette som kjernevirksomhet. Vi vil alltid være i denne industrien og de har fått en eier som er på jakt etter mulighetene.

Haugsdal kan naturlig nok ikke gi noen garantier når det gjelder samtlige arbeidsplasser og avdelinger. Men han er klar på at Kongsberg fortsatt vil satse på Ålesund.

– Vi vil absolutt være i Ålesund framover. Det er viktig for den maritime klynga og industri. Vi har savnet en tilstedeværelse i Ålesund og nå får vi det. Det blir veldig bra.

På spørsmål om han kan garantere at Rolls-Royce fortsatt har avdelinger i Ulsteinvik og Brattvåg om fem år, svarer han slik.

– Vi har signert en avtale om å kjøpe Rolls-Royce, men de neste seks månedene er det en annen eier som driver. Det er ganske begrenset hva jeg kan si at Kongsberg kommer til å gjøre.

Positivt fra regionen - blandet på børs

– Reaksjonene fra regionen er utelukkende positive. Hvordan opplever du det?

– Det er veldig hyggelig. Dette handler om folk som skal jobbe sammen og få til noe, og det gjør man best ved å ha en positiv innstilling.

Samtidig har Haugsdal fått med seg at reaksjonene på børsene i Oslo og London, sendte kursene ned både for Kongsberg og Rolls-Royce-konsernet.

– Det at børsene reagerer har nok mest å gjøre med at vi skal ut i markedet og hente fem milliarder kroner – og ikke at de er negative til kjøpet. Det bekymrer oss ikke. Her skal vi skape verdier og dette er virkelig en forretningsmessig meget attraktiv disposisjon, sier han.