Kongsberg kjøper Rolls-Royce Commercial Marine fra det britiske konsernet, ifølge en pressemeldng fra Kongsberg tidlig fredag.

Partene er blitt enige om en foreløpig salgssum på 500 millioner britiske pund – rundt 5,3 milliarder norske kroner.

Emisjon på fem milliarder

Kongsberg Gruppen vil finansiere kjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine gjennom en kombinasjon av ny egenkapital og et nytt obligasjonslån. Det vil lanseres en emisjon på fem milliarder kroner - en  såkalt fortrinnsrettsemisjon.

– Kjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine gjør oss til en mer helhetlig leverandør til maritim industri. Maritim industri blir stadig mer globalisert og er inne i betydelige teknologiske og markedsdrevne endringer. Med dette oppkjøpet vil vi styrke vår strategiske posisjon hos rederier, verft, og øvrige kunder og partnere, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.

Kjøpet inkluderer ikke Bergen Engines eller forsvarsvirksomheten - Rolls-Royce's Naval Business.

Derfor passer selskapene sammen

Haøy peker på at Kongsberg er ledende på automasjon, navigasjon og styringssystemer, mens Rolls-Royce Commercial Marine er komplementære med sine leveranser av propeller, fremdriftssystemer, dekkshåndteringsutstyr og skipsdesign.

–  Sammen har selskapene ledende posisjoner innen digitalisering, «ship intelligence» og konsepter for autonomi. Ved å slå dette sammen posisjonerer vi oss som en strategisk leverandør av komplette løsninger for fremtidens maritime industri, sier konsernsjefen.

Staten bidrar med 2,5 mrd.

Samtidig er det klart at den norske staten blar opp 2,5 milliarder kroner for å bidra til kjøpet.  Staten eier i dag 50,001 prosent av Kongsberg Gruppen.

– Dette er en viktig sak for Kongsberg Gruppen, Rolls-Royce Commercial Marine og den norske maritime næringen. Begge selskapene er i dag verdensledende på sine områder. De har mange ansatte i Norge, samtidig som de har bred internasjonal virksomhet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding fra nærings- og fiskeridepartementet.

De øvrige 50 prosentene av emisjonen er garantert tegnet av et syndikat bestående av DNB Markets og Danske Bank A/S og større forhåndstegnede aksjonærer.

Berører mange på Nordvestlandet

Rundt 3600 ansatte jobber i  Rolls-Royce Commercial Marine og mange av dem i hjørnesteinsbedrifter på Nordvestlandet.

Det norske datterselskapet, Rolls-Royce Marine, er blant de største private arbeidsgiverne i regionen med rundt 1600 ansatte. De fleste jobber ved avdelingene på Sunnmøre - i Ålesund, Hjørungavåg, Ulsteinvik, Longva og Brattvåg.

Et informasjonsdokument med mer utfyllende informasjon rundt kjøpet vil bli offentliggjort innen 16. august. Emisjonen er ventet å finne sted i fjerde kvartal 2018 og Kongsberg forventer at kjøpet er fullført i første kvartal 2019.

I en børsmelding fredag kommer Kongsberg med utfyllende informasjon om kjøpet og den finansielle situasjonen til Rolls-Royce Marine.

Mål nummer 1: Lønnsom drift

De siste årene har selskapet blitt rammet hardt av nedgangen innen offshorebransjen, og siden 2010 har Rolls-Royce Marine hatt et underskudd på til sammen 3,5 milliarder kroner.

Den endelige kjøpesummen vil være avhengig av kontantbeholdningen, gjeld og arbeidskapital i Rolls-Royce Commercial Marines på tidspunktet for transaksjonen.

En hovedprioritet fremover vil være å sikre lønnsom drift, og samtidig være en ledende innovasjonsdriver i industrien, heter det i pressemeldingen.

– Maritim industri har de siste årene opplevd krevende markedsforhold og selv om det fortsatt er usikkerhet forventer vi at markedet står overfor vekst hvor teknologi og innovasjon vil være sentrale drivere. I over 200 år har Kongsberg Gruppen vært en pioner for høyteknologisk industriutvikling med et langsiktig perspektiv. Kjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine er i tråd med våre vekstambisjoner, sier Eivind Reiten, styreleder i Kongsberg Gruppen ASA, i en pressemelding.

Blant de heteste kandidatene

Det var i januar det ble kjent at det britiske konsernet vurderte å selge sin norske marinevirksomhet.

Kongsberg har vært blant de heteste kandidatene hele veien, sammen med General Electric, Wärtsilä, Siemens og Kjell Inge Røkkes Aker.

Sjef for maritim bransje i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll, pekte på det norske selskapet som den beste løsningen allerede i vinter.

Les også: – Bruk oljefondet for å kjøpe Rolls-Royce Marine hjem

Rolls-sjefen: – Godt nytt

– Denne avtalen er gode nyheter for Rolls-Royce og Kongsberg Gruppen og kommer i en tid hvor maritim industri står ved starten av en ny og spennende æra hvor digitalisering og elektrifisering vil transformere industrien. Rolls-Royce har vært ansvarlig for å lede an innen flere av disse teknologiske endringene, og med kombinasjonen av dyktige ansatte, markedsledende teknologi og en ambisjon fra Kongsberg Gruppen om å ta dette til det neste nivået er jeg trygg på at dette vil lykkes i årene fremover, uttaler administrerende direktør Mikael Mäkinen i Rolls-Royce Commercial Marine.

To industrigiganter

Rolls-Royce Commercial Marine har om lag 3 600 ansatte og en omsetning på 8,9 milliarder kroner (2017).

Kongsberg Gruppen har om lag 7 000 ansatte og en omsetning på 14,5 milliarder kroner (2017), hvorav Kongsberg Maritime genererer 7,5 milliarder kroner.

Til sammen har de to selskapene utstyr og leveranser tilknyttet nærmere 30.000 fartøy verden over, og den installerte basen og den globale tilstedeværelsen styrker en allerede verdensledende posisjon med et betydelig ettermarked.

Les siste om Rolls-Royce Marine: