1. mai ble de nye bussrutene i Ålesundsdistriktet tatt i bruk. Det var den største omleggingen av busstilbudet på lengre tid, og skulle gjøre det enklere å reise kollektivt i Ålesund.

En vanlig innvending mot å ta bussen er at den er for dyr. Det er Anders Lindbeck, gruppeleder for SV i kommunestyret i Ålesund, enig i.

– Dette er noe alle vet om. Kollektiv-, gange- og sykkelandelen av reisende i byen er altfor lav, og har vært det altfor lenge, sier han.

Han mener at en grønn bypakke kan være løsningen.

– Kollektivtrafikken må prioriteres i nye vegutbygginger, vi må få flere busstopp, frekvensen må opp, og det må bli billigere.

Selv bruker Lindbeck buss til og fra jobb, men det er fordi han bor på Lerstad, der ekspressbussen kjører forbi både titt og ofte.

– Jeg har stor forståelse for at folk som ikke er like heldige som meg bruker privatbil, sier han.

Er det slik?

Noe av det som har blitt lovet med de nye endringene er bedre korrespondanse med ferja fra Magerholm til Sykkylven.

Sunnmørsposten har gjort en uhøgtidelig test av denne ruta, der vi har sett på hvor lang tid det tar med buss, mot hvor lang tid det tar med bil, samt kostnadene dette medfører. Kostnadene er tatt med forbehold om at man kjøper en vanlig enkeltbillett, uten miljøkort eller andre rabatter. For denne testen har vi valgt å illustrere kostnadene for en familie på fem, med to voksne og tre barn.

Buss – lengst tid og dyrest

En voksenbillett med bussen fra Sævollen til Magerholm koster 57 kroner, mens en barnebillett koster 29 kroner, noe som vil si 201 kroner for en familie på fem.

Fra Sævollen kjører bussen via Slinningen, på oppsida av Aspøya, forbi Ålesund kirke, til Apotekergata før den ankommer Ålesund rutebilstasjon. Vegen både på Hessa og Aspøya er smal, som gjør det vrient for to store kjøretøy å passere hverandre.

På Ålesund rutebilstasjon blir det fem minutter venting, før bussen fortsetter videre via Røysebakken og tar Borgundvegen til Moa. Her blir det også en svipptur innom Ålesund sjukehus. Turen fra Hessa til Moa tar ca. en time.

Etter nye fem minutter med venting på Moa, fortsetter bussen gjennom Spjelkavik sentrum, og kjører gamlevegen til Blindheim. På veg til Magerholm går bussen også innom Flisneset. Ankomst Magerholm er 1 time og 20 minutter etter avgang, med fin trafikkflyt. Korrespondansen med ferja fungerer også fint, da bussen ankommer når ferja legger til kai.

Bil – kortest tid og billigst

Ifølge både GPS og Google Maps er den raskeste ruta fra Hessa til Magerholm først via E136, så via Lerstadvegen og over på E39, før man tar Fv. 60 til Magerholm. Denne strekningen er 27,9 kilometer, mot bussrutas 35,1.

Om man regner med et drivstofforbruk på ca. 0,5 liter per mil, og en literpris på 15 kroner for bensin, vil drivstoffkostnadene bli 20,93 kroner. Om man også regner med slitasje på bilen, basert på statens satser for kilometergodtgjørelse (3,90 kroner per kilometer), blir det en ekstra kostnad på 108,81 kroner. Totalkostnadene for turen fra Sævollen til Magerholm blir da 129,75 kroner, 71,25 kroner billigere enn med buss.

Merk: Det er mulig å reise billigere med kollektivtransport, ved å skaffe miljøkort og ungdoms-/studentkort. Informasjon om slike rabatter kan man finne på FRAM sine hjemmesider.

– For dårlig informert

Arild Fuglseth er samferdselssjef i Møre og Romsdal fylkeskommune. Han påpeker at man kan spare mye ved å skaffe seg periodekort, områdekort og studentkort i Ålesund og omegn.

– Pris per tur for student er under 10 kroner.

Men han innrømmer at det er litt dårlig informert.

– Selv om vi har gjort mye for å informere gjennom Fram-appen og hjemmesiden vår kan infoen alltid bli bedre. Han påpeker også at kollektivtrafikken i andre byer har flere fordeler enn i Ålesund.

– I andre byer har kollektivtrafikken egne kjørefelt, egne lysreguleringer og andre tiltak som gjør at de blir prioritert. Om bussen står i samme kø som bilistene er det sjølsagt ikke gunstig, sier han.

Han tror en ny parkeringspolitikk og bompenger kan være virkemidler for å få folk til å velge kollektivt.

– Trondheim så en stor oppgang i andelen som reiste kollektivt etter at de innførte bompenger. Noe lignende kan også skje her, men man må ha en balansegang i hva man kan gjøre.

Økonomi er også en avgjørende faktor.

– Hva vi kan få til er et spørsmål om budsjett. Å sette opp nye ruter med større frekvens koster penger. Vi prøver å gjøre så godt vi kan innenfor de rammene vi har. Hva prisene angår, så skal vi ha en ny takstsak som skal opp til politisk behandling til vinteren, sier han.