Fylkesrådmannen vil i sitt budsjettforslag utsette hele Nordøyvegen på grunn av store låneopptak.

I et vedlegg til fylkesbudsjettet, som behandles i fylkesutvalget tirsdag, mener fylkesrådmannen at drift og vedlikehold må legges til det totale regnestykket, og har dermed i sin foreløpige oversikt over kontantstrømmen i prosjektet kommer til at kostnadene blir opp mot 3,9 milliarder kroner for prosjektet.

Alternativkostnader

Nordøyvegen As mener på sin side at hele prosjektet blir selvfinansierende.

– Det kan se ut som om reelle vurderinger av alternativkostnaden ikke er med i den økonomiske analysen. M.a.o. er det ikke laget en oppstilling over de utgifter som påløper ved dagens situasjon og som sannsynligvis vil øke i årene fremover til ferjeutgifter, investering i kaianlegg mv., dersom prosjektet ikke blir gjennomført, skriver kommunerevisjonen.

Rentekompensasjon

- Det er i tråd med retningslinjene og vanlig å bruke driftsmidler til dekning av driftsutgifter (her rentekompensasjonsmidler til dekning av finansutgifter). Det er også i tråd med regelverket å utgiftsføre renteutgifter i byggeperioden på investeringsprosjektet.

«Selvfinansierende»

Nordøyvegen mener også at «pukkelen» som utgjør renter og avdrag i byggetida blir utgjevnet når de blir betraktet som byggelåsnrenter og rentekompensasjon fra staten blir lagt inn.

- Legger vi til grunn at de vedtakene som fylkestinget har gjort, ser vi at Nordøyvegen framstår som et selvfinansierende prosjekt. Vi ser også at Nordøyvegen vil tåle en vesentlig kostnadsøkning, heter det i notatet til gruppelederne.