Det nærmer seg skolestart. Elevenes forventninger er varierte. Spenning, nervøsitet, gleder seg til og/eller grue seg til. Barn og unge har forskjellige forutsetninger, ressurser, drømmer og ønsker, og skolen skal inkludere alle.
Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO), er en paraply for organisasjoner som organiserer personer med flere forskjellige funksjonsnedsettelser.
Kognitive funksjonsnedsettelser, bevegelseshemninger, syns- og hørselshemninger og pårørende er alle representert i våre foreninger. Vi får god kjennskap til de utfordringene som unge funksjonshemmede møter i skolen.
Ekskluderes
Stadig vekk erfarer vi at elever med funksjonsnedsettelse plasseres i egne grupper, egne rom, egne bygg og egne skoler. Inkludering handler om å få være en del av et mangfold i fellesskolen, og dermed en del av samfunnet.
Dette fremkommer tydelig i konvensjonen for personer for nedsatt funksjonsevne og er en viktig del av kampen for funksjonshemmedes menneskerettigheter.
Johan fikk unik mulighet – nå har han fast jobb
På tross av dette ekskluderes funksjonshemmede elever alt for ofte fra ordinær undervisning, noe som ofte innebærer at elevenes og pårørendes egne ønsker neglisjeres.
Manglende inkludering av funksjonshemmede foregår i alle deler av et 13-årig skoleløp, men er særlig markant i den videregående skolen.
Opptaket av elever til videregående, praktiseres forskjellig i våre elleve fylker. Måten opptaket foregår på er bestemmende for hvilke muligheter elever med funksjonsnedsettelse får.
6.435 elever sluttet på videregående forrige skoleår
De av elevene som mangler karakterer, har en funksjonsnedsettelse og/eller behov for tilrettelegging, vil i noen fylker oppleve å bli plassert uten mulighet til selv å velge skole og linje.
Syke av stress
Andre fylker prioriterer annerledes, og sikrer elevenes innflytelse både i valg av studieretning og skole.
I SAFO kjenner vi historier om elever som plasseres på en skole langt hjemmefra, og som pendler med skyss som ikke fungerer.
Vi hører om elever som blir syke av stress, som undervises i svært dårlig tilgjengelige undervisningslokaler, eller som ikke får bruke retten de har til fem år på videregående skole.
Ved fødsel visste ikke legene om han ville lære seg å gå. Nå trener Nikkolaj mot å nå Paralympics
Utfordringene gir varierte konsekvenser.
Utilgjengelige skolebygg kan bidra til mindre mulighet for å være sosial, men også til at man unnlater å drikke i løpet av en dag fordi toalettet ligger så kronglete til.
Når ikke fagmålene
Lang og tidkrevende skolevei kan føre til stress og et langt over gjennomsnittet strevsomt studieløp.
Resultatet blir fort at fagmålene ikke nås innen normert tid. Når retten til et 5-årig skoleløp i videregående skole i enkelte fylker samtidig ikke overholdes, kastes mange elever med funksjonsnedsettelse ut av skoleløpet uten nødvendig kompetanse.
Dermed reduseres deres muligheter i arbeidsmarkedet.
Noen fylker har tatt grep for å kompensere for et vanskeligere utgangspunkt. I Oslo har man satt av plasser til elever som mangler karakterer fra ungdomsskolen.
Kommunene må strekkje seg langt for desse barna
I Agder har man gjennom et årlig prosjekt, skapt en arena for kontakt og vennskap med elever fra den ordinære undervisningen i videregående skole.
I SAFO vil vi sette i fokus, den manglende inkluderingen av elever med funksjonsnedsettelse som foregår i norsk videregående skole.
Vi arrangerer en konferanse om inkludering på Gardermoen den 9. september 2022. Her skal vi løfte frem utfordringer, og forslag til løsninger for mer inkludering.