«Jeg leser at du vil heve lønna til ho Aurdal med over kr 100 000! Du er åpenbart ikke opptatt av det som er viktig, bare at politikerne skal karre til seg. Eldreomsorga og hjelpa til de som treng det blir bare dårligere og dårligere, fordi du ikke er opptatt av slikt.»

Uttalelsen falt fra en kar jeg møtte på Kiwi på rådhuset sist tirsdag, i forkant av at jeg skulle på formannskapsmøte. Denne uttalelsen er ikke spesielt hard sammenlignet med det som var i vente resten av uka, etter at Sunnmørsposten lagde oppslaget «Foreslår å øke ordførerlønnen – sjekk den nye årslønna her».

Tilbakemeldingen jeg fikk på Kiwi gjorde det nødvendig for meg å kommentere oppslaget i formannskapsmøtet samme dag. Jeg påpekte at overskriften like gjerne kunne være: «De politiske honorarene skal nok en gang reduseres» eller «Skal drøfte om ordførerlønn bare skal være kr 200 000 lavere enn kommunedirektørens.»

Ålesund vil aldri bli lønnsledende når det gjelder politiske honorar.

Min politiske kollega og tidligere redaktør i Sunnmørsposten, Hans Kjetil Knutsen, ga i møtet full støtte til at dette er useriøs behandling av Sunnmørsposten.

Revidering av reglement

Kommunestyret nedsatte før jul et oppgaveutvalg som skal gjennomgå politisk styringsstruktur og alle reglementer. Utvalget, som ledes av meg, skal levere innspill videre til andre, som i sin tur skal fremme forslag til politiske vedtak. Etter innspill fra oss vedtok kommunestyret i mai kommunedirektørens innstilling om at antall representanter i kommunestyret etter valget neste år skal reduseres med om lag 40 %, ned til 47 representanter. Likeså at antallet i formannskapet reduseres, og at vi får færre politiske utvalg enn i dag. Oppgaveutvalget arbeider nå med revidering av reglementene. Ett av disse er folkevalgtes arbeidsvilkår og godtgjøringer.

Folkevalgte har honorar, ikke lønn, slik som ansatte har. De politiske honorarene i Ålesund har ellers levd en utrygg tilværelse. I 2004 ble det vedtatt at ordfører sitt honorar skulle være 12 G (G=grunnbeløpet i folketrygden). Inntil 2004 hadde ordførerens honorar fulgt rådmannens lønn. Fra 2004 har ordfører sitt honorar vært betydelig lavere enn kommunens toppbyråkrat. I samband med budsjettbehandlingen i 2012 var kommuneøkonomien i svært dårlig forfatning og vi var på vei inn på ROBEK for tredje gang.

Kutt i honorarer

Etter forslag fra meg, og vedtatt på Ålesund Ap sitt medlemsmøte, ble det vedtatt å redusere alle honorar for politikere ved at ordfører fikk honorar tilsvarende det stortingsrepresentantene hadde i 2008 og at alle andre politikeres honorar tok utgangspunkt i dette. Forslaget ble vedtatt med støtte fra Fremskrittspartiet. Kutta i politikerhonorar ble brukt til å berge bibliotekfilialen på Moa, som var foreslått nedlagt for å spare 1,2 millioner årlig. Reduksjonen i de politiske honorarene var tidsavgrenset til ut 2015. I løpet av disse årene var de samla kuttene i politiske honorar mer enn 6 millioner kroner. Dette kuttvedtaket av politiske honorar skapte nasjonal oppmerksomhet.

Ordfører sitt honorar er kuttet med over kr 100 000.- etter siste kommunevalg og er langt lavere enn kommunedirektør og ass. kommunedirektør sin lønn, og også lavere enn kommunalsjefenes lønn. Arbeidsbelastningen til ordføreren er derimot ikke mindre krevende enn andre i kommunens administrative ledergruppe. Etter valget i 2015 gikk honorarene tilbake til utgangspunktet, 12 G til ordfører og andre honorar med dette som utgangspunkt. Imidlertid så har honorarene blitt kutta to ganger etter valget i 2019. I kommunestyremøte i desember 2019 ble ordfører sitt honorar satt ned fra 12 til 11,5 G og andre honorar beregnet ut fra dette. Da vi i 2021 så hvor dårlig kommuneøkonomien utviklet seg vedtok vi at politikerne sine honorar skulle kuttes like mye som det kommunens drift ellers måtte reduseres med. Det utgjorde 8 % og dermed ble ordfører tatt ned til 11 G. Alle andre honorar ble også tatt ytterligere ned med utgangspunkt i 10,5 G.

Folk flest i jobb får med jevne mellomrom lønnsinntekten sin endret. Det de konsekvent opplever er at lønnen blir høyere. For egen del har jeg ved tre anledninger bidratt til det motsatte, nemlig å redusere de politiske honorarene i Ålesund. Jeg vil tro at det ikke er mulig å oppdrive en annen kommune i landet hvor tilsvarende har skjedd.

Hets og mobbing

Så tilbake til artikkelen, «Foreslår å øke ordførerlønnen – sjekk den nye årslønna her». I oppslaget forsøker avisen å tegne et bilde av at nå skal lønna til ordfører heves så det monner, derfor fikk jeg også påtale fra en innbygger. Sist fredag skulle vi starte innledende drøftinger av godtgjøringer gjeldende fra 2024. Utkast til drøfting – Framlegg til endringar i arbeidsvilkår og godtgjersle til folkevalde, het saken, som vi skulle starte behandling av og som vil pågå utover høsten. Det foreligger ikke noe forslag om å øke sittende ordfører sitt honorar med over kr 100 000, slik som Sunnmørsposten nå har sørget for at antakelig tusenvis av innbyggere i kommunen tror. Og som igjen har ført til en eksplosjon av nettroll, hets, mobbing og trakassering på sosiale media.

Skammen bør ligge hos dem som er ansvarlige for regien her. Det hjelper ikke at avisen avslutningsvis i artikkelen skriver – «oppgaveutvalget skal komme med innspill som kan gi grunnlag for at administrasjonen kan lage en sak til kommunestyret».

Oppgaveutvalget skal utover høsten jobbe videre med denne saken. Vi er enige om at det er viktig at det er konsensus (enstemmighet), når det gjelder innholdet i de innspill vi skal levere fra oss i denne saken. I neste møte skal vi se på godtgjøringene i 8–10 andre kommuner av omtrent tilsvarende størrelse som Ålesund. Dette skal være utgangspunkt for videre drøfting. Ålesund vil aldri bli lønnsledende når det gjelder politiske honorar. Som det framgår her, så lever politikerne i Ålesund en høyst usikker tilværelse når det gjelder egne honorar.