Han nevner flere grunner til at han heller vil ha ferje. Eksempelvis at med mange tunneler på Møreaksen så vil det bli mange stengninger, noe all erfaring viser, påstår han. Det stemmer ikke. Eksempelvis er Ålesundstunnelene stengt under 1 % av tiden, mest grunnet vedlikehold nattetid. Til sammenligning er ferjebommen på E39 over Romsdalsfjorden stengt omkring 85 % av tiden på begge sider. På de to andre ferjestrekningene, til Oterøya og Gossen, er det langt færre avganger og tilsvarende lengre tid stengt.

At bilene står stille mesteparten av tiden på grunn av stengt vei over Romsdalsfjorden, blir av Frp fremstilt som et viktig sikkerhetsmoment. De får neppe gjennomslag for den slags tiltak for resten av landet. Stressede sjåfører som panisk forsøker å rekke en ferjeavgang utgjør en betydelig risiko, allerede på Bjorli begynner uroen for å miste en ønsket ferjeavgang å bre seg.

Møreaksen vil føre til en reduksjon i antall ulykker på strekningen Ålesund – Molde, på tross av at det med Møreaksen vil være en formidabel økning i trafikkmengden, samt økte fartsgrenser. Ulykkesrisikoen i tunneler er mindre enn på annen sammenlignbar vei i dagen.

Det faktum at Møreaksen er åpen hele tiden, og økte fartsgrenser, gjør dessuten at reisetiden blir kortet betraktelig inn. Ønsker man en ferjestengt vei for de få, eller en sikrere, åpen og rask vei for langt flere?

Å hevde at ferjer er mer miljøvennlig enn Møreaksen er en tvilsom påstand. Tunnelen under Romsdalsfjorden har en levetid på 100 år, og andre steder viser beregninger at kapasitetsutnyttelsen på ferjer må være usannsynlig høy for å konkurrere energimessig med fastlandsforbindelser.

Enda mer tvilsomt er det å hevde at Møreaksen gir et dårligere kollektivtilbud. Busser kan ikke gå oftere enn ferjen. Med Møreaksen vil også Otrøya og Gossen kunne få et bedre kollektivtilbud enn i dag, ikke bare de på Vestnes.

Frp vil at ferjene skal bli helt gratis, og vil heller ikke ha bompenger. De vil overlate hele regningen til staten, dvs. skattebetalerne. Samtidig som Frp vil redusere skattene. Frp legger stor vekt på at det ikke skal betales bompenger for strekninger man ikke bruker. Men vil at skattebetalere som ikke engang kjører bil skal være med å betale hele regningen.

Nå ser vi at ferjetilbudet strupes etter hvert som ferjekostnadene økes. Praktisk talt alle ferjeavløsningsprosjekter i Norge har vært en stor suksess, også samfunnsøkonomisk. Møreaksen er blant de mest lønnsomme i NTP. Og den blir gratis for brukerne når bompengeperioden er over.