Aldri før har vi vært vitne til en slik opptrapping til et Tariffoppgjør som i år, der KS aktivt går inn for å slå beina unna lærerprofesjonen og det viktige samfunnsoppdraget som skolen har. KS viser en arrogant og lite framtidsrettet holdning. De er mest opptatt av å bagatellisere og undergrave fakta, og mindre opptatt av å løse utfordringen i én av offentlig sektors viktigste oppgave – nemlig å danne og utdanne elever til å bli gode og samfunnsnyttige borgere.

I landets aviser har vi den senere tid kunne lese hva KS og KS-direktørene, Tor Arne Gangsø og Helge Eide, mener om lærerne, deres samfunnsoppdrag og om ukvalifiserte i skolen. I Nationen, 2.3.22, kunne vi lese at de respektive KS-direktørene avblåser lærerkrisen. De skriver at vi lærere ikke kan tall, statistikk og at vi overhodet ikke har peiling på situasjonen i skolen. En slik holdning har vi sjelden sett tidligere.

KS snakker om «den tradisjonelle lærerutdanningen». Vet ikke KS at det ikke lenger bare er én tradisjonell lærerutdanning, men hele åtte ulike lærerutdanninger rettet mot ulike fag, trinn og skoleslag? Om KS mener at vi ikke trenger lærerutdanning for å være lærer, må vi også kunne snakke om alle de andre utdanningene og yrkene. Skal vi godta en «nesten-lege», en «nesten-fysioterapeut», en «nesten-fagarbeider», en «nesten-psykolog» eller en «nesten-sykepleier»? Hvis KS mener at det er på denne måten de ønsker å ta vare på offentlig sektor, bør mange mennesker, profesjoner og arbeidstakere begynne å reagere. Hva vil skje med offentlig sektor og tjenestetilbudet da? Er det privatisering av offentlig sektor vi ønsker? Er det et slikt mål KS har?

I Hurdalsplattformen er de politiske ambisjonene for lærernes utdanning og profesjonsutøvelse store. I det politiske sammensatte KS er det ikke det samme ambisjonsnivået. Hvordan kan det ha seg at det politisk valgte hovedstyret ikke lenger føler seg forpliktet til sine respektive partiprogram? Det virker som om KS er et eget politisk parti med en egen politisk agenda.

Leder i Pedagogstudentene, Elise Håkull Klungtveit, skrev i Nationen 10.3.22 motsvar til Gangsø og Eide. Der skrev hun på vegne av alle lærerstudentene at de opplever at KS undergraver deres profesjon og hele deres samfunnsoppdrag. Er det slik KS mener de vil rekruttere og beholde lærerne i skolen?

Det er på tide at flere enn lærerne stiller spørsmål ved KS sin agenda. Det kan ikke være greit for foresatte at deres barn og unge undervises av en som ikke er utdannet lærer!

Vi trenger en skoleeier som skjønner at den viktigste bakgrunnen du kan ha som ansatt i en lærerstilling er lærerutdanning. Uten dette som grunnlag påstår vi at all den innsatsen som legges inn for å utvikle norsk skole vil være forgjeves. KS velger heller en strategi som innebærer å «knuse» profesjonen og så tvil om fakta, enn å søke samarbeid for å løse utfordringen begge parter vet er der.

Tariff 2022 er i gang, og vår oppfordring til KS er at det aldri er for sent å snu. Vær den skoleeieren dere bør være, brett opp ermene og vis at dere vil løse i stedet for å undergrave.