Persontrafikken på fergene våre har i løpet av 2019/2020 blitt gratis som et resultat av innføring av Autopass. Ordningen er såkalt provenynøytral – i dette ligger at fergebrukerne samlet sett ikke skal betale mer enn før. Men, endringen innebærer at det er kjøretøyene som betaler og de betaler langt mer – mens passasjerene slipper. Dette innebærer både fordeler og ulemper. Fordelene er åpenbare både når det gjelder bruk av kollektivløsninger og samkjøring- noe som også er mer miljøvennlig. Ulempene er at dette rammer pendlere og næringsliv hardt!

Høyre har i sine alternative budsjettforslag i Møre og Romsdal fylke gått mot takstøkning i hele planperioden. Korrigert for provenynøytralitet – har vi i realiteten redusert takstene.

Høyres tidligere statsråd, Viktor Normann, la nylig frem «Utredning om konsekvenser av demografiutfordringer i distriktene». Dette er interessant lesning. Bompenger og fergebilletter er en innarbeidet måte å delfinansiere infrastruktur på i Norge. Utvalget ønsker å utrede alternativ finansiering av veinettet. Kanskje bør vi vurdere bompenger og fergetakster likt i fremtiden?

På kort sikt mener utvalget at det er mulig å øke nytten av dagens fergetilbud ved å senke prisene eller fjerne billettene på ferge- samband med ledig kapasitet. Utvalget viser også til at inntektene fra fergedrift er forholdsvis lave, spesielt i samband med liten kapasitetsutnyttelse. Tre fjerdedeler av dagens fergesamband har i dag ett eller flere anløp i distriktskommuner. De er svært viktige for integrasjonen i små bo- og arbeidsmarkeder, det vil si å gjøre inn- og utpendling mulig for folk flest.

Større subsidiering av fergedrift kan være et godt distriktspolitisk tiltak. Høyre i Møre og Romsdal mener at ferger er en del av veinettet, og vi ser utfordringene for distriktene og næringslivet ved høye fergekostnader. Vi jobber derfor for reduserte fergekostnader.

I fylkestinget i desember 2020 fremmet Høyre forslag om å få utredet konsekvensen av halverte fergetakster i Møre og Romsdal med Normann utvalgets utredning som begrunnelse. I debatten som fulgte ble Høyre karakterisert som useriøs av fylkesvaraordfører, Kjølmoen, fra Arbeiderpartiet.

Den samme Kjølmoen som nå har startet valgkampen med å garantere halverte fergetakster i neste stortingsperiode dersom de rødgrønne får regjeringsmakt. Merkelig nok er ikke kostnaden på 1,5 mrd. kroner nevnt med ett ord i partiets alternative statsbudsjett. Vi finner heller ikke løftet i partiets distriktsprogram.

Seriøst Kjølmoen?

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!