I eksportfylket Møre og Romsdal er det viktig å prioritere veier for næringslivet, ikke veien for lobbyistene i Molde.

En kan ikke bruke trafikktall mellom Ålesund og Ørskogfjellet for å rettferdiggjør Møreaksen. Sannheten, om Rasmussen liker den eller ikke, er at trafikken på den strekning Rasmussen kjemper for over Romsdalsfjorden ligger på rundt 2000 biler i døgnet. Med alle prisøkningene vi har hatt i dag, ønskes det virkelig å bruke over 30 milliarder på denne strekningen? Selv om vi later som trafikken ligger på 4000 biler i døgnet?

I Møre og Romsdal har veistrekningen E-136 Ålesund – Bjorli vært sett på som det viktigste prosjektet i alle år. Likevel har Møreaksen klart å snike seg inn på listen, selv om få ønsker den veien. I tillegg har vi allerede kastet hundrevis av millioner på planlegging av galskapens akse. Heldigvis har prosjektet godt blitt skrinlagt og det vet Rasmussen veldig godt.

Jeg synes det er på tide at vi prioriterer og støtter opp om næringslivet her i Møre og Romsdal. Veier for næringslivet er så utrolig mye viktigere enn Møreaksen. Det Rasmussen må ta innover seg er at det største partiet i Møre og Romsdal, Fremskrittspartiet stiller seg helt imot Møreaksen. Selv om Høyre får stor oppslutning, så stemmer den klare majoriteten av folket ned Møreaksen prosjektet i spørreundersøkelser.

Jeg argumenterte i mitt innlegg at det eneste positive med Møreaksen er at man kan komme seg fortere ut av Molde, det står jeg ved. Men å bruke over 30 milliarder av skattekroner på ett så tullete sløseri- og katastrofeprosjekt kan jeg aldri stille meg bak. Det er på tide at Rasmussen heiser opp det hvite flagget og går over slagmarken til den riktige siden.