I dag har vi en politisk oppgave i å utvikle en by som gir alle mulighet til å bevege seg på en god måte. Da er det faktisk ikke plass til både fortau, sykkelvei, bilvei og kollektivfelt overalt.

Vi må prioritere.

I smale gater på små områder skal vi lage et veisystem som har plass til de som går, sykler, reiser kollektivt og de som MÅ velge bil. Per i dag er det lite aktuelt med et bilfritt sentrum i Ålesund, men det er på tide at gående, syklende og kollektivreisende blir mer prioritert enn i dag.

Anders Lindbeck Foto: Marius Nyheim Kristoffersen SV

Bypakken har som mål å få flere til å velge kollektiv. Ny kollektivsentral og bro over Brosundet er viktig tiltak for å endre reisemønsteret. Den nye Brosundbroa må ha en viss bredde for at den skal kunne håndtere gående og syklende sammen med motortrafikken.

Formannskapet 7. februar ble et dårlig møte for Ålesund sentrum

En smal bro går utover de myke trafikantene.

Formannskapet 7. februar ble et dårlig møte for Ålesund sentrum. Frp var ærlige på at de prioriterer å lage krøll for bypakken foran å finne gode løsninger.

Høyre og Ålesundslista vil ha smalest mulig bro over Brosundet fordi de mener den setter Brosundtunellen i spill. Brosundtunellen er det stort politisk flertall for, så den kommer uavhengig om Brosundbroa er 12 eller 15 meter bred.

Nytt kollektivknutepunkt vil de ha utsatt fordi noen gateparkeringsplasser må vekk. Da skal det konsekvensutredes, noe som betyr utsettelse og at de myke trafikantene igjen blir nedprioritert.

Dersom nytt kollektivknutepunkt blir utsatt og Brosundbroa blir for smal, står vi fare at bypakken blir en bypakke utenfor bysentrum. Veldig bra for Lerstad som får etterlengtet tunell, de kollektivreisende fra Moa som får et raskere alternativ og alle myke trafikanter som kan nyte godt av sikrere overganger og trafikkryss.

Men bysentrum sitter igjen med svarteper og løsninger som fortsatt prioriterer bilen foran myke trafikanter og kollektivreisende.