«Vi kan ikke risikere å gjøre Ålesund om til en bilfiendtlig by». Det skriver FrPs ordførerkandidat Håkon Lykkebø Strand som frykter for bilens fremtid i Ålesund i Sunnmørsposten.

Jeg kan betrygge han med at de tiltakene som bypakken foreslår ikke utgjør noen risiko for bilens posisjon i Ålesund. Til det er bypakken altfor lite ambisiøs på vegne av fotgjengere, kollektivreisende og syklister. Flesteparten av milliardene som skal hentes inn i pakken vil benyttes for å gi bilister bedre vilkår inn og ut av byen.

Siden bilen først dukket opp i Ålesund har man lykkes å plassere ut parkeringsplasser i stort sett alle ledige arealer i byen. Gjennom en tilsynelatende ønsket utvikling over flere tiår er bilen blitt det eneste reelle alternativet om man ønske å komme seg fram i denne byen. Kollektivtilbudet er underutviklet og for tregt. Ålesund blir jevnlig kåret til Norges verste sykkelby (senest i fjor av Syklistforeningen) og fotgjengerne er plassert på hullete fortau med trapper og manglende asfaltering (jeg ser på deg Aspøya…).

Så fort noen i det hele tatt foreslår å rydde litt plass til bedre kollektiv eller legge rette for syklister kommer den samme gamle fryktretorikken om sentrumsforfall, næringsdød og fremtiden til bysentrum. Byen mangler ikke parkeringsplasser, snarere tvert imot. Vi har rikelig med parkeringsplasser spredt utover, til og med inne i byfjellet.

Et ekstremt eksempel på hvor høyt prioritert bilen har vært i Ålesunds utvikling er Steinvågsbroen. Ytre bydel er delt av en bru fra 1950-tallet som ikke har skikkelige fortau. Den er bygget kun med bilister i tankene. Fotgjengere må ut i veibanen skulle man være så uheldig å møte hverandre midt på bruen. Syklister kan glemme å trygt sykle på de smale «fortauene» man plasserte ut når bruen ble bygget.

Sørsiden er per dags dato en menneskefiendtlig asfalt-ødemark med livløse parkeringsplasser og en dominerende bussterminal. Gateterminalen vil være smidigere, mer tilgjengelig og mindre plasskrevende løsning. Dette handler om å gi mennesker reelle alternativer til bilen.

Jeg ønsker meg fremtidsrettede politikere som ikke tviholder på den mislykkede samferdselspolitikken som er ført i Ålesund. Politikere som ser samferdselspolitikk i et større bilde enn kun bilens rettigheter. Den politikken kommer ikke fra FrP og dens ordførerkandidat.

Det er på tide vi tenker nytt. Derfor heier jeg på bypakken, Øvstebø og den nye Gateterminalen. Bypakken er et lite, men riktig steg i rett retning. Flere kollektivreisende, syklister og fotgjengere vil sammen gjøre byen bedre for alle, også for bilistene.